Interiør, fargemagi og lageglede

Interiør, fargemagi og lageglede

onsdag 27. januar 2010

Pute, skjerf og olivenboller

Her er en ny pute jeg har sydd med innfelt broderi. Det er mange som lager puter ala dette, og gamle broderier kommer til heder og verdighet igjen. Det nydelige sterkeste rosa stoffet, lå i en julepakke fra Kardemomme. Det er bare helt nydelig!




Skjerf blir jeg aldri lei av å sy. Her er et som jeg har tenkt til å beholde selv. Synes det er litt morsomt med kombinasjonen retrostoff, broderier og hekla lapp.


Dette er farver og stoff i Kasparas ånd.


Kjære Vibeke! Her har jeg tatt fram stoffer som du ønsket jeg skulle sy et nett i. Jeg skal starte på det i morgen, og så får vi se om det blir slik du vil ha det.........


Dette søte rådyret hoppet elegant over i nettbutikken i dag.


Det har blitt litt baking på kjøkkenet i det siste. Nå er frysa full med boller som får melisglasur på seg, når de blir tatt opp. Det er så koselig å ha noe hjemmebakst å sette på bordet, når det ringer på.
Mange har spurt om oppskriften på olivenbollene jeg baker. Jeg la den ut på den gamle bloggen min, men jeg legger den nå ut her også. Skal du prøve bare en ny gjærbakstoppskrift i år, så la det bli denne! De er fantastisk gode!

OLIVENBOLLER:

1/2 dl olivenolje
5 dl lunt vann
50 g gjær
2 ts salt
1/2 dl sukker
1 dl grovhakket grønne oliven ( jeg deler de i to)
en grovhakket rødløk
( evt. putt i noen fetaost-terninger)
Mel: så mye at det blir til en deig
Til toppen: havsalt/ maldonsalt


Rør gjæren ut i vann, tilsett alle ingridienser. La deigen heve en time.
Form til ca. 20 boller og etterheves 30 min. Pensle med olivenolje og strø på maldonsalt/ havsalt.
Stekes i midten av ovnen på 225 grader i ca. 15 minutter.
Lykke til! Det er en oppskrift som er veldig enkel og  du får garantert mange godord av gjestene dine!

Her er vi i disse dager begynt å følge ivrig med på " Firestjerners middag". Selv smågutta synes det er supergøy. De lurer fælt på hvordan fyren fra "Gatas Parlament" klarer brasene i dag.
Ha en lun kveld i sofaen!



22 kommentarer:

  1. Puten ble knall fin, det er en flott måte og hedre de gamle broderiene på. Alt trenger ikke å henge på vegggen. Har et spørsmål til deg, når du bestillte den skoleplakaten, hvordan gjorde du da du bestilte den på den danske nettsiden? Ringte du dem?
    Klem fra Ann Kristin

    SvarSlett
  2. Kjære Kaspara! Hvor kan du gi borte et sånt søtt rådyr ;-)) Denne puten helt øverst er kjempefin. Jeg liker disse stoff-broderie-kombinasjonene veldig godt! Skjerfet er også utrolig flott! Her finnes en utrolig trøtt fru Pillepalle, vet du! Mannen min reiste til Østerrike kl. 4 i morges. Dessverre sover jeg ikke så dypt og så var den kort min natt. Jeg hører alt, hver lyd la meg sprette opp fra sengen. Uff. Gleder meg å sitte på sofaen snart. Vi tre pleier å ha "TV-kveldsmat" når far i huset er borte :)) Ungene liker det veldig godt med smørbrød i stua. Begynte med å strikke et ny småprosjekt i ettermiddag og håper å forsette i kveld. Ha en finfin tid videre! Stor klem fra Pillepalle (som frøs i dag, det var 7 kulegrader).

    SvarSlett
  3. Har baka disse deilige bollane etter di oppskrift, men syntest dei smakte litt rå løk. Lurer på om eg gjorde det rett når eg hakka løken og hadde den rett i deigen?
    Les ofte bloggen din og kosar meg med å sjå kor kreativ du er :))

    SvarSlett
  4. Mmmm...så ut som utrolig gode boller! Jeg kopierer oppskriften:)
    Nydelig pute du har sydd, er så fint å bruker gamle broderier på den måten! Jeg skal også lete litt når loppesesongen begynner igjen.
    Blir straks firestjernes middag her også; jeg digger den serien! Kos dere:)

    SvarSlett
  5. Det er bare et vidunderligt skjerf, smukke smukke materialer og farvesammensætning - skulle du beslutte dig for at sælge det, så står jeg straks klar anne.dorte@mail.dk

    SvarSlett
  6. De olivenbollene så jammen gode ut ja!! :) Kanskje jeg skal prøve meg på de..? ;)

    Du har en såå fin blogg, og jeg har lagt deg til i lista mi og følger med ;) Du er jo så flink med det du driver med.. og jeg syns det blir såå fint det du syr, og med så mye herlige farger! :) elsker spesielt mange av de bærenettene du lager ;) Du er flink!! :)

    SvarSlett
  7. God kveld, Kaspara. Må si meg enig i at stoffet fra Kardemomme var nydelig, den fargen der er så god. Olivenbollene dine er supergode, flott at du legger ut oppskrift igjen, selv om jeg har skrevet dem ned...for nå kjente jeg at det er på tide å bake noen av dem igjen! Kanskje i helga? Hmm.. Nam. I kveld baker jeg en ny porsjon med knekkebrød. De er ganske så gode de også, slik til hverdags, på helg også forresten. En flott uke videre til deg - snart er det visst helg igjen. ;)

    SvarSlett
  8. Hej Kaspara!
    Endelig opskriften på de berømte olivenboller - dem skal da jeg bage imorgen når jeg har tidligt fri!
    Din pude med broderi og klare farver er så fin, jeg er vild med den måde de gamle broderier kommer til live igen. Tænk hvilket arbejde der ligger bag sådan et broderi og hvilke historier de kunne fortælle om de kunne tale :-)
    Ser du har lavet dig en skøn vimpelguirlande der hænger over vinduet - er meget MISUNDELIG ;-)) sådan noget går jo ikke her, hvor manden min har nedlagt veto mod vimpler!
    God aften til dig Kaspara!
    MAnge hilsner
    Mette

    SvarSlett
  9. Det er ihvertfall ikke mange som kombinerer stoffer, mønstre og farger på en så elegant måte som deg. Putene er bare helt lekre. For ikke å snakke om sjalet - helt nydelig! Du er flink du:-)

    Klem

    SvarSlett
  10. TAkk for oppskrift på olivenboller, det passet veldig bra, for i dag skal jeg bake, og ikke sy:-)Har sydd så mye i det siste, at kjenner det i skuldrene....nyydelig skjerf du laget, igjen, og det siste lappeteppet med litt skarpere farger var kjempefint!!!!! har alltid ønsket meg et lappeteppe, men det er ikke min greie å sy, så hvist du liker noe av det jeg syr, en gang, så si i fra, så kanskje vi kan bytte;-)) NÅ har æ dilla på å sy kjoler, kommer nok mange flere etterhvert. Vi er 4 damer som skal ha salgsutstilling i ei gammel skole fra 1.mai,og fram til jul, så holder på å sy til det....
    Artig...og det bobler av ideer:-)) Ha en flott dag!! klem

    SvarSlett
  11. Nydelige ting igjen fra deg! Liker fargekombinasjonene dine, og bruken av broderier.

    Olivenbollene ser lekre ut, nam, nam:)

    SvarSlett
  12. Hei :-)
    du har bare en fantastisk stoffsamling...heldige deg ;-) Jeg har hatt så lite kvalitetstid sammen med symaskinen min i det siste, kjenner at jeg savner det litt rett og slett..så mulig jeg må sette av noen timer i helga :-D
    Gjett om jeg skal prøve olivenbollene dine, de har jeg lest mye positivt om i flere blogger! Bare hyggelig at du vil ha meg på blogglista di, du har vært på mi ei lita stund allerede, håper det er i orden og ;-)
    Ha en super dag! klem fra meg

    SvarSlett
  13. Heisan anonym!
    Takk for hilsen. Så gøy å høre at du koser deg med bloggen min!
    Jeg putter alltid den rå løken rett i deigen akkurat som du gjorde. Jeg er så glad i løk i alle varianter; rå og stekt. Har aldri reagert på at løken skulle smake rått, men kanskje du ikke er like vill etter løk som meg??
    I så fall kunne du jo kanskje frese den en kort stund i ei panne først?
    Ha en fin dag!
    Stor hilsen fra kaspara

    SvarSlett
  14. Heisan Anne Dorte
    Så gøy å høre at du liker det siste skjerfet! Du skal ikke se bort i fra at det kommer noen lignende i den lille nettbutikken.
    Ha en glad dag!
    Stor hilsen fra kaspara

    SvarSlett
  15. Takk for at du deler oppskrifta med oss! Eg skal bake olivenbollar i løpet av helga. Basta :)

    SvarSlett
  16. Tittei! Her er jeg igjen..Titter fram både her og der i dag! Stalkeren Kardemomme :))
    Deilige, deilige olivenboller og superfine skjerf i lange baner!! Puta var superfin med broderi og kjent stoff ;)
    Jeg skal ta maskinen fatt til helgen og gleder meg..H. skal ha venninnebesøk og blir opptatt med det og Kardemommemannen er sikkert glad for at damene ikke maser på han om noe som helst hihi!! Du har mye flott i nettbutikken din nå! Skjønne tepper og fine småting!
    Håper du legger ut bilde av vesken til Vibeke før du sender den avgårde! Nydelig stoff du skal bruke! I kveld er det torsdag og låvedag igjen..klemmer herfra :))

    SvarSlett
  17. Hei Kaspara - en ørliten kaffepause kombineres med et besøk hos Kaspara:)
    Så fint skjerf - i typiske Kasparafarger og Kasparakombinasjoner:) Artig også å se hvordan du bruker gamle broderier i prosjektene - det blir jo så tøft - dette skulle formødrene våre ha sett!

    Jeg har noe voldsomt akutt blitt helt opphengt i hekling - spesielt etter å ha besøkt Kardemomme-bloggen - så jeg finstuderer den bestemor-ruten du har nederst på skjerfet ditt;) Hekle har jeg aldri gjort, men takket være "hekleskoler" og "videosnutter-for-ferskingheklere" på nettet, klarte jeg utrolig nok å lære meg bestemor-ruteteknikken - utrolig syn i grunnen - sitte å ni-hekle på en grønn prøvelapp med fjeset godt plantet inn i PC'en;) Men nå blir det hvert fall et lappeteppe i sofaen - sånn etterhvert!

    Må prøve olivenbollene dine; Kaspara - kanskje allerede til helgen - mannen i huset skal på hyttetur, og disse tenåringsjentene har nok andre planer enn å holde meg med selskap - så jeg planlegger å ta med meg både hekletøy og olivenboller bort til en venninne som har sagt seg villig til å hjelpe meg med et syprosjekt:)

    Oj - dette ble visst et laaangt innlegg igjen....... vel-vel - ha en fortsatt fin dag, Kaspara.

    Klem fra Bente:)

    SvarSlett
  18. Hei Bente
    Takk for din lange hilsen!
    Så morsomt at du har startet med bestemorruter! Ja, hvem blir ikke inspirert av Kardemomme, hekledronninga over alle!!
    Hadde du bodd i Sandefjord hadde jeg skulle holdt bestemorruteskole for deg. Lærte jo opp flesteparten av mine kvinnelige kollegaer ( de som ikke kunne denne heklekunsten da) på personalrommet. Hele personalrommet satt bøyd over sine små lapper. Hvert friminutt hadde jeg en hekler på hver side av meg og så synkronheklet vi, veldig effektivt og flinke elever!
    Jeg lærte disse bestemorrutene ikke den siste julen nå men forrige. Det var mitt store mål for romjulen.
    Om jeg skal anbefale en heklebok for deg, dersom det ikke lengre duger med datakskjermen ville det blitt " Hekling- gammel teknikk i ny design" av Bente Myhrer og Lilly Secilie Brandal. Fresh, lekker bok og med oversikt over alle mulige typer lapper og blomster.
    Så lurt å bake olivenboller til helgen. De er virkelig gode, faktisk en av de oppskriftene jeg er mest lykkelig over å ha funnet her i livet.
    Her kokes det lapskaus og en gjeng andreklassegutter spiller Wii i stua.
    Ha en finfin dag og lykke til videre med heklekunsten! Klem fra Kaspara som sendte skjerfet i går.

    SvarSlett
  19. smiler av overskriften..puter, skjerf og olivenboller..jeg gleder meg til å lese innlegget og blir ikke skuffet! herlig:-) olivenbolleneskal jammen testesi helgen..hmm..vann i munnen.

    SvarSlett
  20. Kjempeflott pute. Fint å kunne bruke mormors gamle klokkestrengbroderier på en ny måte!

    Fikk lyst å bake olivenboller...

    SvarSlett
  21. ååååh, fine rådyret ;D det vil jeg gjerne kjøpe om det ikke allerede er solgt? :D

    SvarSlett