Interiør, fargemagi og lageglede

Interiør, fargemagi og lageglede

onsdag 16. mai 2012

Fin 17.mai til deg!



For meg hører rhododendron og 17.mai sammen. I dagene før 17.mai pleier de rosahvite og lyseste rhododendroene titte fram. På selve 17.mai har de mer rosasterke av arten også meldt sin ankomst og vil bli med på feiringen.
Det har vært mye bunadsfotografering på 17.mai  i rhododendronsbeddet opp gjennom årene, særlig da Gutta Boys var små og gikk i bunader (men den tid er forbi...)
Nå er det bare mor i huset som tar på seg bunad, og jeg er så priviligert at jeg faktisk har to å velge mellom. Som 24-åring og nyutdannet lærer fikk jeg sydd meg Vestfoldbunaden i sort og rødt. Jeg hadde ikke hatt noen stor bunadstrang før da, men med tanke på å gå i barnetoget i åresvis framover, føltes det veldig kjekt å ha en bunad. Husker det var spesielt og bruke den for første gang.
Den gang levde min fargerike, morsomme pappa og han hoppet rundt med et enkelt fotoapperat og knipset bilder som besatt av datteren i bunad. Jeg kan enda se han for meg med brillene komplett på skjeve og ivrig ropende etter meg (så jeg skulle snu meg og han få et fint bilde)  der jeg gikk med elever for første gang. Bildene måtte fremkalles hos fotografen i byen.. ikke noe digitale greier den gang.
Da min søte svigermor døde for ca. 10 år siden, arvet jeg hennes gamle Sogne-bunad. Den har lindegrønt brokadeliv og sort stakk. Nederst er det noen forunderlige rød og grønne "kladeiser" jeg aldri helt har skjønt meg på, men jeg er alikevel veldig glad i den.
Den er mye lettere å ha på seg enn Vestfoldbunaden som er tung å bære, og jeg har brukt den mye.
Nå var det slik at svigermor sjelden hadde brukt denne bunaden.Hun hadde arvet den av en gammel enslig tante. Tror den derfor må være ganske så gammel, og jeg har til nå aldri sett den på noen andre.
I morgen velger jeg denne bunaden, og det var flaks for far i huset. Han har nemlig alltid pusset bunadssølvet mitt på kvelden 16.mai foran en eller annen sportssending på tv. Til Vestfoldbunaden er det stølebelte og mye mer sølv å pusse, så i kveld blir det lett match!

ØNSKER ALLE MINE FINE LESERE EN RIKTIG TRIVELIG 17.MAI!


12 kommentarer:

  1. Vakker bunad! Og så heldig du er som har to å velge på!
    Jeg er også veldig glad i min bunad, blir egentlig mer og mer glad i den :)

    Ha en flott feiring i morgen!

    Klem Therese.

    SvarSlett
  2. Så nydelig bunad! Her blir det tre stykk med bunad i morgen,
    med mindre mor selv har vokst ut av sin siden i fjor.
    hvilket ikke er umulig...

    Ha en strålende 17. mai!

    Klem

    SvarSlett
  3. Nydeleg bunad og nydelege Rhododendron!

    God 17. mai til deg og dine! :)

    SvarSlett
  4. Kladeisene nede på Sognebunaden skal vel forestille fjorder og fjell, tror jeg!?
    Hilsen ei som også har svigermor fra Sogn

    SvarSlett
  5. Hei Anonym
    Tusen takk for hilsen og nå skal jeg jammen meg se litt mer grundig på disse "kladeisene" og se om jeg kan få dem til å bli fjorder og fjell.
    Fin 17.mai til deg!
    Stor hilsen fra Kaspara

    SvarSlett
  6. Hei Kaspara og hele familien:) Nydelig bunad! Her henger min Oslojubileumsdrakt klar - og jentene sine også - må stryke skjorter ! Ellers full planlegging her - brownies i ovnen som skal med til nabolunsjen og snart skal jeg røre sammen peanøttsaus til kylling-grillspyd til senere på kvelden i morgen. Disse store jentene våre har egne program, men det innebærer både baking og matlaging det også - det tar de heldigvis ansvar for selv - stor kjøkkenaktivitet!

    Håper dere får en fin 17. mai og at det ikke stemmer at det skal regne ...... Hils masse rundt deg!

    Klem:)

    SvarSlett
  7. Kjempefin bunad, skjønner godt at du er veldig glad i den. Mamman min brenner for bunad og driver et lite "bunadsfirma" på si, så jeg er nøye indoktrinert når det kommer til riktig draktskikk kan man si... Nåde meg hvis jeg knyter sløyfene mine feil eller setter lua for langt fram. Da jeg var fjortis var dette forferdelig slitsomt, men i dag setter jeg stor pris på bunaden min og "indoktrineringen" :-)

    Håper du og dine får noen solglimt i morgen. Klem :-)

    SvarSlett
  8. Nydelig bunad du velger.
    Ønsker deg og dine en flott 17. Mai feiring
    Klem Tone

    SvarSlett
  9. Ønsker deg og dine en riktig god 17.mai! Ha en flotters dag!!! klem

    SvarSlett
  10. Den bunaden var rett og slett nydelig! Den kan du definitivt være stolt av. Det er jo moro å eie noe som er såpass unikt og verdifullt. Og for en luksus med en bunadsølvpussende herremann!

    Jeg skulle gjerne hatt på meg min kjære Lierbunad selv, men jeg må nok først bite i det sure eplet, og innse at jeg ikke er like smal i dag som jeg var i konfirmasjonsalderen. Den må rett og slett syes ut...!

    Gratulerer så masse med dagen til deg, søte Kaspara!
    Mange klemmer fra Fransa :)

    SvarSlett
  11. blir nesten litt misunnelig når eg ser sol og blomster. Her venter og venter vi på våren, og stakkars dyra står fotsatt i fjøsen fordi markane har for lite gras til dei enda. Men den kjem vel til oss også snart :-) Flott bunad!! Eg har sunnmørsbunad, men jammen hadde eg ikkje lagt skjorta mi på ein slik lur plass at eg ikkje fann den!! Så i år måtte eg til med alternativ. Men 17.maien var fin uansett :-)

    SvarSlett
  12. Jeg elsker lindegrønn, skjønner godt at du liker å bruke denne bunaden!

    Koselig å kikke innom deg igjen, det er så lenge siden sist nå. =)

    Kathrin.

    SvarSlett