søndag 1. desember 2013

Advent hos oss




























1. adventsdag er en koselig dag! Selv med våt asfalt, sol på himmelen og vårvær-følelse får den fram et streif av julefeeling opp i det hele.
Etter en god frokost var det klart for årets pakkekalender og DEN tukler man ikke med. Jeg sydde kalenderen både for hand og på maskin da gutta var små, og de er like glad i den enda. Noen ganger kunne jeg vært fristet til å lage en helt ny kalender, men da ville to stykk julepoliti skreket opp. Nei, jeg har innsett at kalenderen deres skal jeg aldri ta i fra dem samme hvor inspirert jeg kan være av nye julekalender-ideer.





























MEN,... ikke bare Gutta Boys får kalender her i huset. Yngstemann på 11 år har laget en tegnekalender til oss voksne også. Veldig koselig!





























Etter frokost var det å hive seg over julebrød-baking. Tre stykk deilige rugbrød med sirup skulle bli ferdig til gjester kom klokken 13 til adventslunsj. Gjestene utgjorde søte gamle bestemor (ja, hun er still going strong) , bestefar med sin kjæreste og en onkel av meg som er pappas lillebror. Gutta synes det er spennende med denne fine  onkelen min. Det er  liksom det nærmeste de kommer den bestefaren de aldri rakk å møte.De spør meg stadig om han ligner faren min..




























I går bakte jeg adventskranser. Av oppskriften blir det to stykker, så nå har vi til neste adventssøndag også. Jeg legger ut oppskriften i morgen i tilfelle du fikk lyst til å lage en slik gjærkrans du også.
Bildet til høyre er av det supergode oppskjærte brødet. Nam! På bordet sto det skåler med sursild til brødet samt ribberull og grov sennep.



























Jeg pynter alltid med gamle julejuler i fat.




























Jeg brukte den nye trelysestaken fra Ferm living til gjestebordet, men til frokost proklamerte julepolitiet at vi skulle bruke den gode gamle med lyselilla lys i og lovlydige som vi er gjorde vi som det myndige julepolitiet påberopte.




























Da magene var mette og fulle med julebrød, sursild, pepperkaker og adventskrans var det tid for litt hjernetrim. Svigerfar og minstemann er ikke sjenerte, nei da... de spiller sjakk sammen på Ipaden og er topp konsentrert.
Magnus Carlsen har fått opp sjakkinteressen hos Gutta Boys. Nå gleder de seg til det morsomme gamle sjakkbordet jeg fant i en bruktbutikk for mange år siden kommer på plass i kjelleren og de kan duellere med kompiser.
Lunsjgjestene er gått.... men adventskosen er ikke over enda.
I ovnen surrer en juleribbe og på stekeplaten står surkål og rosenkål. Det blir lang, sen middag i lysskjæret fra adventsstaken og ikke nok med det; på tv-ruta venter den unge Marve Fleksnes og "Nissene over skog og hei."

HÅPER DU OGSÅ HAR HATT EN GOD 1. ADVENT!





13 kommentarer:

  1. Høres ut som en perfekt adventsøndag! :) mange flotte bilder, og den adventskransen væav brød var stilig! Ønsker deg en fin kveld!
    Klem

    SvarSlett
  2. Superkoselige Bilder, Kaspara! God stemning med glade adventsfarger. Fin 1 i advent til deg min venn.

    SvarSlett
  3. For ein koselig 1. søndag i advent hos deg, Kaspara! Eg har laga konjakk-kransane dine i dag, dvs. eg gjorde ein liten vri - laga kringler i staden sidan eg synest det var litt plundrete med den snurringa ;) Men smaken var akkurat den same:) Nyydelige!! Her sto lutefisk på menyen i dag, men det vart det ikkje noko av! Fisken var nemlig råtten og lukta død og fordervelse då eg opna posen! Fysj og fy, det er det verste eg har kjent! Så då måtte eg improvisere litt og tok eit djupdykk i frysen! Så middag vart det tilslutt etter at matlysta hadde vent tilbake og lukta lufta seg ut!
    No er det kaffikos med konjakk-kringler og handball;)

    Ei fin adventsveke til deg!
    Klem Alva.

    SvarSlett
  4. God adventskveld, Kaspara!
    Så koselig å høre om adventstradisjonene deres. Har så sansen for å fylle slike høytidsdager med gode møter med mennesker man har kjær. Og du skildrer hele stemningen så godt ved det du skriver. Nesten så jeg kan kjenne lukten av nybakst og ribbe helt hit, hehe! :-) Selv er jeg så usannsynlig glad i fet julemat at jeg har bestemt meg for å lage mye mer av det i helgene oppunder jul. Det er simpelt hen for godt til å la være og jeg blir alt annet enn lei! Så, forrige helg var det pinnekjøtt på menyen og neste helg skal jeg lage ribbe a´la min far (les: vekselsvis kokes og stekes i porsjonsstykker i timesvis, så det blir ufattelig mørt kjøtt men med brun og fin stekeskorpe på alle kanter). Min ubestridte favoritt, som min far og jeg har laget sammen nå mange år på rad, slik at jeg er sikker på å kunne føre denne tradisjonen videre. Kjenner jeg blir så glad av å henge over konfyren med han i timesvis. Prøvesmake, salte litt til, prøvesmake ennå en gang og ennå en gang:-) Julepynten ligger enda på loftet, men jeg gleder meg til å hente frem Kaspara-julestrømpa i år også. Utrolig herlig stoff og vakre farger. Tipper de får ben å gå på i nettbutikken din i år også. Glade førjulsdager til deg! Blir like glad hver gang du poster et nytt innlegg på bloggen, og er så enig med deg - noe helt annet å dele bilder og tekst på blogg fremfor kun på Instagram. Hyggelig begge deler altså, men apropos V I R K E L I G stemning; JA - den finner man her inne! :-) Klem fra Beate

    SvarSlett
  5. Hei gode deg, enig med Beate...jeg blir også så glad hver gang det kommer Kaspara innlegg, blogg er og blir best, bilder og ord kommer jo så godt frem, selv om instagram også er veldig veldig fint. Hverdagsinnlegg på bloggen er finfin inspirasjon. Også vet jo du at dette er det beste innlegget jeg nesten vet i hele desember...hihi...det er noe med den adventskransen asså. I går hadde vi også pinnekjøtt, mums hvor godt det var, bare vi liksom ikke "bruker" det opp før jul nå da, brannmannen vil ha det hver helg frem til jul sier han...hihi. Ha en fin julete uke som kommer Kaspara, klem Nina.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Ninamor
      Tusen takk for hilsen! Vet jo at du liker adventskrans-innlegg, hi,hi. Nå er vi trette etter en fin adventssøndag i huset. Har faktisk ikke vært utenfor døren i dag.
      Så deilig med pinnekjøtt, vi pleier å ha det julaften. Konverterte fra ribbe for noen år tilbake og har aldri angret. Gutta liker også bedre pinnekjøtt enn ribbe.
      God natt, sov godt og drøm morsomt! Så artig at du var hos Kardemomme forresten!
      Klemmer fra Kaspara

      Slett
  6. Så herlig !!! Har også bagt julekrans i dag, og utenpå ligner den meget din :) Indeni var der marcipan, sukat og pommeran. I selve dejen var der også revet appelsinskal. Mums.... lækkert.
    Og forresten tillykke med jeres sjakkmester !!!!!!

    SvarSlett
  7. Så herlig å lese,fine bilder og det oser kos:))
    Ønsker deg ei fin ny veke!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  8. Ih, hvor ser det herligt ud! Sikke nogle fine billeder :-)

    SvarSlett
  9. Søteste Kaspara! For noen koselige fine bilder fra ditt herlig adventshus! Gelder meg til oppskriften :)
    Selv har jeg hverken laget kake eller kjeks da ble syk i forrige uke. Nå er jeg fortsatt hjemme da den sterke hosten som jeg har hatt i mange dager vil ikke vike. Det er dumt! Det er morsomt med skakk-guttene. Jeg leste at hele Norge har blitt skakkgal etter Carlsen sin seier. Og Rudolf bringer igjen gaver til sønnene dine, ser jeg. Det er fint å ha slike tradisjoner, ikke sant? Ha en fortsatt fin adventstid. Klemmer fra PillePalle

    SvarSlett
  10. Åh, så koselig det høres ut! Skikkelig superhusmor du altså;)

    SvarSlett
  11. Åh, så fint du har det! Her vil jeg bo!:)

    SvarSlett
  12. Det var en veldig fin adventskalender! Skjønner godt at barna dine helst vil beholde den! Ønsker deg en fin adventstid :)!

    SvarSlett