torsdag 17. januar 2019

Mandarin-ostekake til helgen?


Er du klar for innflyvning til helg? På torsdagen tenker jeg ofte gjennom hva som skal stå på matbordet i helgen og skriver handleliste. Jeg kikker i skap og skuffer og ser etter hva som trengs å handle inn. Selv om vi ikke er de store kakemomsene her hjemme, er det ikke uvanlig at jeg sveiver sammen en kake i løpet av helgen,gjerne på søndag tidlig på morgenen mens Gutta Boys er ute og selger VG.  Jeg ble så glad da denne gamle ostekake-kjenningen dukket opp i utklippshaugen min med oppskrifter. Oppskriften fikk jeg en gang av en gammel venninne som ble borte et sted på veien. Det er mange år siden jeg laget denne ostekaka, og sant og si ble jeg litt usikker under tillagningen. Skulle geleen være en del av kremen eller ligge på toppen som et lokk. Skal jeg være ærlig, tror jeg den opprinnelig var inne i kremen og pyntet med hermetiserte mandarinbåter på toppen. Jeg  synes imidlertid at det ble så friskt og lekkert å ha den på toppen, så jeg går for det også neste gang.
Her er oppskriften, og det er lett som en plett.

MANDARIN-OSTEKAKE

240 g Digestive kjeks
90 g smør
45 g sukker
2 pakker med appelsingele
2 små bokser med hermetiserte mandariner
200 g Philadelfia naturell
En kvart liter fløte

Knus kjeksen og bland inn smør og sukker. Dekk en form på 24 cm i diameter med kjekseblandingen.

200 gram fløteost blandes med knuste mandariner fra en av boksene.
Pisk en kvart liter fløte med litt sukker i og bland dette med
fløteostblandingen. Legg det på kjekseblandingen i formen og sett det kaldt i frysa en kort tid så det stiver litt. (ellers vil fløteostblandingen blande seg med geleen og det ser ikke så dekorativt ut)

Kok opp de to appelsingelepakkene  med kraften fra begge madarinboksene. Hell dette over kaken og sett kaldt i kjøleskapet ca. 4 timer.

FERDIG OG KLAR TIL SERVERING!
Lykke til!

2 kommentarer:

  1. Ostekake er virkelig godt. Har av en eller annen grunn ikke lagd det så mange ganger og aldri med mandariner. Kanskje jeg skal prøve meg ��
    Litt tilvenning å få med seg at du legger ut nye innlegg, men veldig hyggelig lesning.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  2. Heisan
    Tusen takk for koselig hilsen og respons på innlegg. Ja, ostekake er ofte friskt og godt og ikke minst kan de se ganske så lekre ut. Denne er enkel å lage og lite jobb, men tar litt tid i forhold til at geleen skal bli fast osv. Den kan fint lages dagen før den skal serveres. Lykke til om du prøver deg og fin ukestart! Klem herfa

    SvarSlett