fredag 5. august 2016

I en portugisisk åker


Jeg har alltid blikket med meg i naturen. Finnes det noen skatter der som vil følge med hjem?
På den halvtimes lange veien til matbutikken i en portugisisk by for å finne dagens råvarer til en lang god kveldsmiddag saumfarer blikket ivrig grøftekanter som passeres, alltid noen meter bak mine tre menn. DA finner jeg disse herlige, tørkede plantene som gjør at jeg bråstopper.
Min praktiske, steinbukkmann sukker høylydt "Nei, nei..... hvordan i all verden har du tenkt til å frakte disse hjem til Norge?" "Jeg finner nok på noe", sier jeg ubekymret og lar meg ikke stoppe, og far i huset er nok (kjenner jeg han rett)  allerede i ferd med å klekke ut alternative fraktmetoder der han ser jeg stuper ut i åkeren.... Hans skepsis var forøvrig ikke helt ubegrunnet. I dag vel hjemme i gamlelandet står en enkel, enslig blomst i en vase og minner om deilige solfylte dager i mitt favorittferieland Portugal.
Far i husets kreative problemløsningshode fant en god men akk så plasskrevende måte å frakte disse skjønnhetene hjem i koffert. Han klippet halvveis opp en stor plastbrusflaske på midten og stakk plantehodet inn i flasken. Det funket utmerket, men vi kunne ikke fylle opp kofferten med tomme brusflasker, så alle plantene som ikke hadde brusflaske-beskyttelse ble ristet og skamfert på en hasardiøs koffertferd og endte dessverre sitt liv i en norsk søppelbøtte.
Jeg gleder meg imidlertid stort over denne ene som reiste hjem på 1.klasse.

HÅPER DU HAR GODE SOMMERDAGER!
(og til dere som håper på litt mer konfirmasjons-ideer, så er det ikke glemt)


6 kommentarer:

  1. Åh, disse bildene minner meg om barndommen på 70- tallet.
    Jeg hadde et bilde/plakat i samme stil som vekker minner.
    Vakre farger, ro og harmoni i motsetning til dagens blåst i Sandefjord :-)
    Ha en fortsatt fin sommer!
    Anne-Lene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Lene
      Tusen takk for koselig hilsen! Så koselig at bildene her vekker gode minner. Ja, i dag blåser det her i "Fjorden". Er meldt strålende sol i kveld, så finner man en lun plass kan man jo leke litt sommer. Savner Portugals varme solrike klima akkurat nå.....
      Gode sommerdager blåst eller ei!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  2. Hihi - så nydelige blomster. Ja, det finnes så mange skatter i naturen som kan brukes. Synd de ikke kom hele hjem, men bildene er jo så nydelige at du kunne forstørret ett opp og hatt på veggen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, kjære du!
      Tusen takk for hilsen! Ja, kanskje jeg skulle printet ut noen av disse bildene på fotopapir. Har flunka ny printer her hjemme nå også.
      Så får jeg glede meg over den ene som overlevde koffert-tilværelsen.
      Glade augustdager til deg! Klem fra Kaspara

      Slett
  3. Nydelige bilder og nydelig blogg. Blir helt betatt :-)
    http://kelene.nu/

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei kjære du!
      Tusen tusen takk for en superkoselig tilbakemelding! Ønsker deg en finfin helg! Klem fra Kaspara

      Slett