fredag 11. januar 2013

Øye-gymnastikk




















































































Jeg byr på litt øye-gymnastikk en fredag, før du kanskje dumper dypt ned i godstolen og lar helgen sige innover deg. Det flyttes og endres på småting til stadighet her om dagen. På det nymalte mørkegrå skapet har toppetasjen blitt bebodd. Far i husets loppekupp gjennom tidene (han er grundig opplært av en viss dame...)
 er en fantastisk stor Louis Poulsen-lampe funnet til en tier. Den lå slengt i en krok under en trapp, men far i huset hadde både øyne, hode og hjerte med seg og reddet den fra en viss container-død.
Vi har flere Louis Poulsen-lamper i huset handlet på Lauritz.com, men denne er den råeste med sin sorte ledning og industrielle stil. En av min sjømannpappas kofferter holder lampen med selskap sammen med en V som er funnet på utsalg i en dansk Vero Moda-butikk av alt.
Så har jeg malt en liten krakk i en farge jeg synes er nydelig sammen rosa/oransje/nude/korall- toner. Et øyeblikk holdt jeg på å avslutte malingen før den var dekket med den nye fargen. Synes den var litt rå med halvferdig-slurvemalte bein. Vel, den ble hel-malt til slutt. Fargen er også nydelig til grått og her er koden;

3020-R10B  og malingen er en Lady av merket Interior Finish
Mange spør meg om fargekoden på den korallfargede stolen på nederste bildet. Til det kan jeg svare at jeg har selv blandet den til og kan derfor ikke gi noen eksakt kode, dessverre.

Nå går det mot slutten av stemme-perioden på semifinalistene til  Vixen Blog Awards, tror folkets mulighet til å stemme fram de bloggerne de ønsker som finalister stenges den 13.januar.  Dersom du skulle ha lyst til enten å stemme på meg og /eller en av de andre fine kandidatene kan du gå rett inn på den grå sirkelen øverst på høyre side av bloggen min. Du høyreklikker deretter ved siden av bildet av den kandidaten du vil gi din stemme og så på "Åpne kobling" hvor du så skriver din mailadresse. Takk og bukker så mye til de av dere som har gitt Kasparabloggen sin stemme! Spennende dette!

GLAD HELG TIL DERE ALLE





torsdag 10. januar 2013

Mønstermiks og farger jeg liker...




























Jeg hadde skrevet en liten "avhandling" til dette bildet, men i blant trykkes det for fort på taster. Vips, innlegget slettet. Vel, legger ut bildet igjen men prioriterer  middagslaging den neste halve timen.
Jeg får adoptere Andy Warhols berømte ord i dag, selv om de ikke stemmer normalt sett:

"I NEVER READ. I JUST LOOK AT PICTURES"


FIN KVELD TIL DEG!

onsdag 9. januar 2013

Den tøffe, sølvfargede viften....












































































     





         Den sølvfargede gamle viften fra den superfine nettbutikken www.inmyhouse.se er kommet i hus og funnet seg vel til rette. Jeg synes den er en sjarmerende gammel sak og angrer ikke et sekund på at jeg hjalp den med å skifte statsborgerskap.
Gutta Boys synes moren er temmelig smågal som gleder seg over en gammel defekt vifte! Er det mulig, liksom???
Ellers flytter ting rundt for tiden. Etter julepynten har tatt bolig på loftet,  det hvite skapet er blitt mørkegrått  og noen nye ting er kommet innenfor husets fire vegger må ting prøves ut her og der.
Skoleplansjene er ofte på vandring. Det tøffe nesehornet barsker seg nå  på det isblå skapet og sebraen har funnet tapet-kompiser og syringfarget kommode.
Forandringer fryder!

Jeg tror jeg alltid forandrer mest rundt på nyåret etter huset igjen er blitt luftig og tomt for julepynt.
Gjør du også det?

HA EN SPENNENDE DAG!






tirsdag 8. januar 2013

Mer kobber i tankene....


Hvis noen skulle sånn uten videre tvunget meg til å bruke 5000 kroner på interiør, er det ikke umulig at jeg hadde endt opp med to kobberting. Jeg synes kobber kler fargene her hjemme og etter kobberfatet fra barndommen er kommet til heder og verdighet igjen, er jeg bare blitt mer og mer glad i kobber.
Jeg er sikker på at jeg ville gledet meg over penneholderen fra Ferm Living(stående nederst på langbordet der det nesten alltid står skrivesaker og litt lagemateriell)  og en rå Tom Dixon-lampe.(plassert i lillestua, men vi ender helt sikkert opp med en annet rimeligere alternativ)
Begge tingene har en svung av 70-tallet over seg føler jeg.


Jeg har en lignende penneholder i knall rødt fra nettopp det glade 70-tall.
Synes det er litt morsomt å se den i 2013-drakt.
Her om dagen prøvde jeg ut en kobberspray fra Panduro uten det helt store resultatet. Jeg prøvde sprayen på ulikt underlag; tre, blikk osv. men kobberfargen ville  ikke feste seg, bare rant av dessverre.
Er det noen som har prøvd en kobberspray som fungerer bra, blir jeg veldig glad for tips!

I dag har jeg hatt besøk av tre søte damer, og det er blitt drevet intens fotografering. Det var et utrolig koselig besøk, mye prat og latter.
Resultatet vil du ha mulighet for å se i mars. Mer om det kan jeg ikke røpe akkurat nå.
Nå skal jeg bedagelig plane ut på sofaen, for i går kveld sto jeg på hodet og vasket til langt på natt. Det måtte jo se litt ordentlig ut her når jeg ventet fintfolk.

Forøvrig: den rå, industrielle, gamle viften fra www.inmyhouse.se kom  i hus i dag. Den var minst like stilig som jeg hadde håpet på. Bilder kommer!

Til slutt; tusen takk for alle koselige kommentarer på forrige innlegg! Faktisk fikk akkurat dette innlegget seer-rekord på bloggen her.
OG IKKE MINST; DERE HAR NESTEN OVERBEVIST FAR I HUSET OM AT ARBEIDSLAMPEN BØR FÅ HENGE! Jeg leste hver eneste positive lampe-kommentar høyt for han, så takk herlige medsøstre!!!!

GOD; BEDAGELIG KVELD TIL DEG!















søndag 6. januar 2013

Ferdig!





















































































Prosjekt mørkegrått skap er fullført! Både far i huset og jeg er fornøyde, mens Gutta Boys har i denne vending bare trukket på skuldrene og sagt "det er vel helt greit".
Selv synes jeg hjørnet som har "svevet" i mine øyne og vært litt intetsigende har fått mer karakter og "jording" med den dype fargen.
I blant setter tålmodige far i huset og de lystige unge herremenn jeg lever sammen med ned foten. Da jeg hadde hengt opp den råtøffe arbeidslampa funnet i redskapsboden i kjelleren holdt de på å sette middagsmaten i halsen av forskrekkelse. Jeg ser på bildet at den riktignok trenger en god vask, men jeg LIKER den. Den henger nå på nåde noen dager, og jeg får nyte det så lenge det varer. Det er ikke Kaspara-diktatur her, så når flertallet er uenige og vender tommelen ned... blir det nok en kjeller-tilværelse for arbeidslampa.

Er du interessert i den grå malingskoden er det forøvrig en Lady halvblank Supreme Finsih med kode
 S6000-N

Deilig med en avslappende søndag! Jeg skal sy en pute til slagbenken av mitt favorittstoff ever men ellers er det stor bedaglighets-faktor som råder.

ØNSKER DEG OGSÅ EN FINFIN SØNDAG!




fredag 4. januar 2013

Med kobber i blikket igjen...




























Trender kan gi en nye impulser og ideer. Man kan forkaste det som ikke fenger og la seg rive med og bli inspirert av det som taler til en på et vis. Hjemme hos oss kommer du neppe til å finne dødninghoder som er en yndet interiørsak hos en del nå, det har jeg forkastet (herlig at smak og behag er så ulik!!!) MEN... kobber har jeg begjærlig tatt til meg. På ny er kobberfatet som ble handlet i en syrisk havn i mine barndomsdager kommet ned i varmen. Fra et forfriskende loft til spisestueplass; det har virkelig steget i gradene! Jeg synes kobber er nydelig til neontoner og nude-nyanser.

Forøvrig har jeg det rasende morsomt  med trykksakene handlet før jul. Jeg LIKER ord og "SVEV" passer godt til en tvilling i luftens tegn som i blant kan ta av fra " rullebanen."

HELGEN ER HER! SOLA SKINNER!
ØNSKER DEG FINE DAGER!


onsdag 2. januar 2013

Lek med oppvask-håndkler
























































I går lekte jeg med oppvaskhåndkler, de kan være utgangspunkt for så mye fint!
Resultatet av det er at jeg har noen slitte, kjedelige oppvaskhåndkler i skuffen, for de fine blir jeg overstadig fristet til å klippe i.
Jeg har lenge hatt et Marimekko-oppvaskhåndkle liggende ubrukt. Tanken har hele tiden vært å sy noe annet av det. Nå er oppvaskhåndklet sammen med et prikkete stoff jeg hadde liggende blitt et nytt skjørt. Baksiden av skjørtet har kun det prikkete stoffet.
Gleder meg til å bruke det med høye sorte støvler til og sort genser eller noe i nudetoner som jeg synes kler sort godt.
Øverst på skjørtet skal jeg ha et strikk i livet, men det er enda ikke ordnet. Det blir ettermiddagssyssel her.
Jeg har faktisk klippet opp stoff til to skjørt til ; et som sklir rett inn i interiøret (ja, jeg blir inspirert av interiøret når jeg skal sy ofte) .. så jeg må nok sveve rundt i stuene med det hele tiden.
Jeg har også klippet i det fine Rie Elise Larsen-håndklet (kan kjøpes på www.fjeldborg.no)
Det er blitt en pute. Baksiden er et hvitt lakenstykke.
Dette er mye moro for små penger. Et lekkert oppvaskhåndkle koster ca. 80-100 kr. og spedd på med litt annet stoff fra ens gjemmer  kan det blir såååå mye gøyalt!

Leker du med oppvaskhåndkler.... eller fikk du litt lyst til å gjøre det nå?
GLAD DAG TIL DEG!