torsdag 18. desember 2014

Førjulsdager...



























Juleforberedelser pågår! Vi er inne i den siste hektiske uka før julaften, som jeg alltid tenker skal bli mindre heseblesende enn foregående år. Det er alltid intensjonen, men det surrealistiske er at den gode og akk så optimistiske intensjon sprekker hvert år.
Allikevel vil jeg ikke at stresset skal ta over for kosen. Vi må få kjøpt inn mat, juletre og ordnet pakker og skrevet julekort.. MEN.. jeg tar det alldeles piano med julevasken og antall kakesorter.
Min gamle mamma forteller hver jul om hvordan de vasket ned vegger og tak, gnikket med såpe og vann i alle skuffer og på alle hyller før jul i hennes barndom.Det gikk på ære og sømmelighet dette. Godt tidene har endret seg!  Hvorfor gi seg mer arbeid enn nødvendig i desember, tenker jeg. Vaske kan jeg gjøre i januar. Men du; jeg skal love å vaske stuegulvene og kjøkkengulvet lillejulaften.


























































En søt leser spurte meg for en stund siden om jeg kunne legge ut oppskriften på kokoskuler som jeg hadde lagt ut for mange år siden. Det hender jeg rydder litt opp her inne på bloggen, og denne oppskriften var ikke lengre å finne.
Den er superenkel og jeg lager dobbel porsjon.

KOKOSKULER (kalt "Han" i min familie siden min niese kalte disse det som liten)

1 dl sukker
1 dl kokos
2 dl havregryn
2 ss sakao
1 ss vaniljesukker
2 ss smør (ikke smeltes!)
1 egg

Bland alt sammen og la deigen stå i kjøleskapet en stund. Trill så kuler som dyppes i kokos.
Jeg har kokoskulene i lukket boks i kjøleskapet.

HA EN LUN,FIN FØRJULSKVELD!

2 kommentarer:

  1. Her har vi også laget kokoskuler etter familiens oppskrift. Det er kos :) Likte godt innpakkingen din - miljøvennlig og fin :)

    SvarSlett
  2. SÅ enig med deg når det gjelder julerundvasken, hvorfor i all verden vaske rundt huset på årets mørkeste og travleste årstid, venter med det til vårparten jeg også! ;)
    Mye julelekkert å se her inne hos deg, vakre stemningsfulle bilder som vanlig! ;)
    Ønsker deg og dine en riktig fin jul og et godt nytt år når den tid kommer! :0)

    Juleklem fra Ann,
    Glassveranda.

    SvarSlett