torsdag 3. april 2014

Himmelsk liten pizzabit...





























Kanskje har jeg vært italiensk i mitt forrige liv... Jeg er så inmari glad i hjemmebakt pizza. Ikke nok med pizza-kjærligheten, jeg kan også gestikulere. Jeg kan gestikulere så jeg sender et rødvinsglass i fanget på en intetanende samtalepartner eller hvelve glovarm te over en kollega midt i en ivrig prat..
En elev jeg hadde en gang rakk opp hånden og spurte "Frøken, har du italienske aner ? Du fekter så med armer og bein når du prater."
Jeg synes det er spennende å prøve ut nye fyll på pizzaene jeg lager og nå har jeg fått en favoritt som jeg fyser på stadig. Så er det til med å lage små pizzaer med bøffelmozarella, grov sennep, rødløk og masse frisk  timian. Herlig til kvelds og topp til en venninnelunsj med en stor god kopp te ved siden av og kanskje en liten salet.

Her kommer oppskriften: ( jeg slumser i vei selv..)

Pizzadeig:
1.5 dl vann
1/2 pakke gjær
2 ss olivenolje
1 ts salt
mel så det blir deig

La den heve en time.

Fyll:
grovkornet sennep
bøffel-mozarellla-ost
rød løk
(evt. spekeskinke)
masse friske urter som timian og basilikum
Godt med maldonsalt på toppen

Lag enten små runde pizzaer (blir rundt 10-12 stk)  eller kjevle ut en stor.
Smør på grovkornet sennep og legg på  masse rødløk, bøffelmozzarella og topp med friske urter og maldonsalt.
Stekes på 220 grader. Den store stekes rundt 15-20 minutter , de små rundt 10-15 minutter.

Det er altså så deilig med sennep på pizza i stedet for tomatpure/ketchup!
Lykke til!

HA EN STRÅLENDE UKESLUTT!




8 kommentarer:

  1. Haha! :) Synes jeg ser deg! Mmm, de såg farlig gode ut! Tror de må prøves ut neste helg! Ha en fin helg!
    klem

    SvarSlett
  2. Hihi...du lille italienske Kasparmor;) Pizzaene ser gode ut, det må testes ut...lurer på om det kan bli en arvtager til olivenbollene...nei...det går forresten ikke;)) ha en fin helg;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nina
      Ja, du burde prøve! Det blir så godt med denne sennepsmaken. Jeg er mye mer glad i sennep enn tomatpure/ketchup. Men når jeg lager disse må jeg lade noen med ketchup og pølsebiter og ost til Gutta Boys, de har ikke våget seg på disse nemlig. Der går grensa!
      Sola skinner, herlig! Du får ta en vårtur til Sandefjord om ikke altfor lenge!
      Ha en strålende helg! Klem fra Kaspara

      Slett
  3. Nam - mye godt fra Italia :)
    Jeg snakker også mye med hendene - bare må det jeg :)

    SvarSlett
  4. Å det ser og høres godt ut. Tror jeg må prøve dette en kveld. Nå går vi mot helg. Kanskje en lørdagskos dette.
    God helg til deg

    SvarSlett
  5. Dette hørtes og så utrolig godt ut!
    Må prøves! :)¨
    God helg til deg og dine!
    Klem

    SvarSlett
  6. mMm dette så godt ut.
    Nå ble jeg jammen glad for en god pizza oppskrift,du reddet helge kose maten for min del=) gleder meg til å lage disse .Ha en flott helg

    SvarSlett
  7. Nam nam, den såg kjempegod ut! Den må prøvast ut!
    Eg har akkurat lagt ut på nytt oppskrifta på min favorittpizza, den har creme fraiche i staden for tomatsaus:)
    Den er berre nyyydelig!
    Ønsker deg ei flott helg! Her er det strålande sol og vår i lufta:)
    Klem, Alva.

    SvarSlett