torsdag 27. november 2014

Spicy gulrotsuppe og lune olivenboller på en hutrende dag





























Det er ikke så ofte jeg varter opp med matoppskrifter, og når jeg gjør det er det som regel noe jeg synes MÅ deles.
Denne gulrotsuppen med litt krutt i er av det slaget. Sammen med olivenboller er dette en deilig middag på en kald høst/vinterdag eller kanskje et koselig kveldsmåltid for venninnene en helt vanlig hverdag,
Kryddermengden kan man jo justere ut fra hva man selv foretrekker, men har man godt brød/rundstykker å dyppe i suppen, synes jeg mengden i oppskriften er helt fin. Er man usikker kan man jo prøve med litt mindre først.

SPICY GULROTSUPPE

8 store gulrøtter
2 pastinakker
1 bakepotet
1 stor løk
1 fedd hvitløk
1/2 chili
1 liter grønnsaksbuljong
1 cm frisk ingefær
litt sitronskall (jeg sprutet bare noen dråper sitron i)
1/2 ts malt spisskummen
1 ss gul karry
4 ss olivenolje
1 dl kokosmelk

Rens og skrell gulrøtter, pastinakk og potet i skjær i små terninger. Finhakk løken og chili og bruk rivjern på hvitløken.
Fres grønnsakene i en kjele med litt olje og tilsett krydder, ingefær, sitronsprut og chili.
Hell over buljongen og la det småkoke rundt 20 minutter til gulrøttene er blitt møre.
Ha i kokosmelk og kok opp en ny gang.
Kjør suppen i blender eller bruk stavmikser (det bruker jeg). Om du synes den blir for tykk, spe med vann.
Konsistensen på denne suppen er litt tykk og kraftig og den er god og mettende.
Oppskriften er oppgitt å være til 6 personer.(jeg ville kanskje slengt i 3-4  par gulrøtter til og litt mer buljong om vi var seks, liker å ha rikelig.)

OLIVENBOLLER
5 dl lunt vann
1 pakke gjær
1/2 dl olivenolje
2 ts salt
1/2 del sukker
1 dl grovhakket grønne oliven
1 rødløk
havsalt
mel så mye at det blir deig

Lunk vannet , rør ut gjæren og bland alle ingrediensene.
Heves 1 time. Bak ut ca. 20 boller og sett på oven på 225 grader. Pensle bollene med olivenolje og drøss på havsalt på toppen.
Når ovnen er varm pleier jeg sette dem inn. Stekes i ca. 15 minutter midterste rille.
Kan fryses, men best når de varmes opp.


LYKKE TIL!



6 kommentarer:

  1. Dette så kjempegodt ut - jeg liker så godt supper med pastinakk, så denne fikk jeg lyst til å prøve. Tilfeldigvis ligger der en nyinnkjøpt pastinakk i kjøleskapet så dette passa greit :)

    SvarSlett
  2. De så utrolig delikat ut de olivenbollene!
    Klemmer fra PillePalle

    SvarSlett
  3. Denne må prøves, takk for oppskrift!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anonym
      Tusen takk for tilbakemeldingen og masse lykke til med suppen!
      Fin helg! Stor hilsen fra Kaspara

      Slett
  4. Mmmm, dette så supergodt ut du 💛
    Glad helg til deg :)

    SvarSlett
  5. Dette høres veldig godt ut, må prøves......
    Ha en fin helg!
    Klem fra Signe.

    SvarSlett