fredag 15. april 2016

Søtpotet-marmelade ( perfekt til lakris-rundstykker)




























Jeg har nå funnet det perfekte tilbehøret til lakris-rundstykkene i hvert fall etter min smak og gane.
På ny er det "Boligliv" (dansk interiørblad som kan kjøpes på Narvesen) som frister med spennende oppskrifter.
Søtpotet-marmelade var en greie som på ny pirret nysgjerrigheten. Jeg er utrolig glad i søtpotet generelt, så dette ville jeg prøve. Med kombinasjonen appelsinlake og vanilje ble det aldeles nydelig synes jeg. Jeg fikk litt av den samme følelsen jeg får når jeg spiser Nichlas Vahe`s herlige syltetøy med kokos og pasjonsfrukt.
Lune, småvarme lakris-rundstykker og søtpotet-marmelade...Mmmmmmm!!! Anbefaler det av hele mitt hjerte!

SØTPOTET-MARMELADE  ( Jeg doblet denne oppskriften jeg da)

500 g søtpoteter
2 dl appelsinjuice
3/4 dl sukker
1/2 vaniljestang (jeg brukte "Ekte vanilje" på boks Mulig dette selges i noen interiørbutikker?)

Bak de søte potetene på bakepapir i ovnen  på 200 grader rundt 1 time. De skal være riktig bløte, så bak de heller for mye enn for lite.
Ta ut potetene av ovnen, kjøl de litt ned og fjern skallet som nå skal gå lett av.
Mos potetkjøttet godt, jeg brukte stavmikser.
Rør sukker og appelsinjuice sammen og gi et oppkok slik at sukkeret blir oppløst.
Bland potetkjøttet med sukkerlaken (kanskje lurt å ta litt av gangen og se om du trenger hele laken)
Rør godt sammen og smak til med vanilje.
NYT!

GOD HELG, KJÆRE LESERE!

5 kommentarer:

  1. Hei! For en kjempeflott blogg du har! Jeg har fulgt og tittet innom litt hos deg. Du har så mye fint og innspirerende.(-: Jeg har også nå prøvd meg på ei nettside/ innspirasjon osv, interiør, diverse. Spennende verden dette! Inger Elise

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Elise
      Tusen takk for veldig koselig hilsen! Så hyggelig at du kan like bloggen min og kan finne inspirerende ting.
      Tar en tur innom ditt nettsted også. Ha en strålende søndag! Klem fra kaspara

      Slett
    2. Hei ! Og tusen tusen takk for hyggelig tilbakemelding hos meg! Setter veldig pris på det😊☕️Ha en forsatt fin Søndag Kaspara, klem fra Inger Elise

      Slett
  2. Heisann Kaspara! Søtpotet-marmelade, wow! Det høres godt ut. Du skal få vite at jeg bare e-l-s-k-e-r søtpotet. Tusen takk for tippset :)
    Klemmer fra PillePalle

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei kjære søtpotet-søster
      Elsker du søtpoteter så prøv dette!!! Vi har nå spist opp den doble posjonen jeg lagde og jeg bare lengter etter mer!! Glad dag til deg, kjære Pillepalle!
      Klem fra Kaspara

      Slett