torsdag 24. januar 2013

Tips til helgen; gulrot-snurrer





I dag fikk jeg endelig prøvd en oppskrift som har hengt på kjøkkenskapet lenge. Jeg henger nemlig opp alle fristende skal-prøve-oppskrifter,så de ikke skal gå i glemmeboka og så jeg skal huske å handle inn ingredienser jeg ikke måtte ha i hus.
I dag var det gulrot-snurrer som skulle prøves ut revet ut fra Bolig Pluss.  Jeg er selv ikke noe særlig søtmoms men elsker gjærbakst med usøtt fyll. Disse var virkelig gode og skal definitivt bakes igjen. Fyllet besto av revne gulrøtter, løk og frisk persille surret i rapsolje i pannen.
I oppskriften sto det at man kunne bruke ferdigkjøpt butterdeig, men siden jeg ikke hadde det i hus slo jeg sammen en loffdeig og brukte den, det gikk supert.
Så her er oppskriften:

HERLIGE GULTOTSNURRER (jeg fikk 15 stykker ut av deigen)

Deig:
25 g gjær
2 dl vann
1 egg
1/2 ts salt
1 ss olje
1 ss sukker
6 dl. mel

Rør gjæren ut i fingervarmt vann. Pisk inn egg, salt, olje og sukker. Rør så inn mel til fast deig.
Heves ca. en time
Rull en pølse og kjevle den ut til en lang leiv. Legg på avkjølet fyll i midten og rull sammen. Skjær opp passe stykker og legg på bakepapir på platen.
Sett på ovnen på 225 grader og pensle snurrene med egg og strø på litt havsalt/maldonsalt
Stekes på miderste rad i ca. 12-14 minutter.

Fyll:
200 g revne gulrøtter
1 stor gul løk
1 ss timian
3 ss rapsolje
1 dl hakket fersk kruspersille

Til pensling:
egg
maldonsalt

Riv gulrøttene grovet og hakk opp løken. Fres gulrøtter, løk og timian i rapsolje i ca. 10 minutter.
Bland i persille og smak til med salt.
Avkjøles.

Lykke til!

FINFIN DAG TIL DEG!































6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hei anonym
      Ja, nå har du oppskriften, så det er bare å sette i sving! Tusen takk for at du etterlater deg spor.
      Fin kveld til deg!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  2. Oi, disse så kjempegode ut:)
    hm...har prøvd meg på den sunne linja etter jul,
    men ups...et hjemmelaget is-innlegg i dag;)
    skal absolutt prøve disse snurrene en dag!
    klem nina

    SvarSlett
  3. Hei, hei.
    Snurrene så helt fantastisk gode ut!
    De skal prøves i helgen. Slik mat elsker vi i vår familie ;)
    Tusen takk for tips!
    Klem

    SvarSlett
  4. Hei Kaspara
    Disse ser da helt nydelige ut! Flott med en oppskrift med litt ny vri :) Gleder meg til å prøve disse.

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem Marthe

    SvarSlett