tirsdag 11. desember 2012

Konjakk-kranser på kakefatet
























































Jeg er ikke medlem av "Tørrkakenes landsforening" og har vel i utgangspunktet en heller lunken interesse for de tradisjonelle syv slag. Best liker vi Sarah Bernard, pepperkaker med mye glad pynt  og julegodterier/konfekt her i huset også må far i huset alltid lage sine risboller. Spennende hjemmebakt brød må det gjerne være til romjulsfrokoster, og faktisk er jeg nesten mest glad i det. Jeg har aldri vært den store kakemomsen og det har egentlig ikke gutta i huset heller.
MEN det skal sies at far i huset smilte bredt da jeg sa at jeg hadde bakt konjakk-kranser i går. Smilet bleknet kanskje en tanke da han skjønte at jeg hadde brukt av den mest svindyre konjakken hans ( flasken var særdeles lekker, så jeg burde skjønt det...) , men da han hørte at det kun var brukt 2 spiseskjeer var det vel verdt det humret han.
Det finnes mange konjakkglade menn ( og noen damer, men ikke meg) som har en forkjærlighet for konjakk der ute, og det er som de blir ekstra myke i blikket når disse kakene kommer på bordet og sant skal sies; de har en nydelig smak.
Jeg tipper svigerfar kommer til å stupe opp i nettopp konjakk-kakefatet julaften.
Disse kakene er superlette å lage. Du smeller sammen deigen på morgenen og lar den hvile til ettermiddagen/kvelden og baker dem ut da eller lar deigen stå litt kjølig natten over (ikke kjøleskapet)
Her kommer oppskriften:

KONJAKK-KRANSER:
(ca. 18-20 stk.)

250 g mel
60 g sukker
150 g smør
2 ss konjakk

Bland sammen sukker og mel. Smuldre smøret i. Tilsett konjakk og elt lett sammen. Blir den litt for tørr å samle pleier jeg tilsette litt fløte.
La deigen hvile minst en time kjølig men ikke i kjøleskap.
Del deigen i 40 biter. Om deigen er litt hard og sprekker litt i starten går det bra når den er blitt litt varmere og bearbeidet. Trill hver bit til en liten pølse og flett to og to slike småpølser sammen. Form de til kranser og legg på stekeplaten (med bakepapir på)
Stek kransene i ovnen på 175 grader rundt 10-15 minutter.
LYKKE TIL!


Ellers er den hvite gamle kirken fra en bruktbutikk i Gøteborg kommet fram. Jeg er også veldig glad i de tre røveraktige Lucia-guttene også funnet i bruktbutikk i Gøteborg. Det er en egen sjarm med gammel julepynt synes jeg.


KOSELIG TIRSDAG TIL DEG!





9 kommentarer:

  1. Haha, tørrkakenes landsforening du. Åpenbart ikke medlem av tørrlagte kakers landsforening heller, i følge denne oppskriften i alle fall, knis! :-) Ser godt ut da. Så får vi håpe herren i huset synes de ble ekstra snasne med såpass dyrebare ingredienser. God tirsdag til deg! :-)

    SvarSlett
  2. Så nydelig fine fargar og stemning her inne hos deg!

    Måtte smile av dine utvalgte julekaker for vi har ganske lik kakesmak:-)..i år har eg laga Sarah Bernard og baka pepperkaker (med masse pynt!) ilag med 3-åringen. That`s it! Har også planer om julekonfekt, og dropper resten av kakene. Kvifor ikkje lage berre det ein liker aller aller best?! :-)

    I fjor laga eg mint og marsipan, men er veldig klar for nye oppskrifter om du har nokon å dele:-).

    Ha ein fiin tirsdag!

    SvarSlett
  3. Simpelhen E.L.S.K.E.R fargepaletten hjemme hos deg:)

    SvarSlett
  4. For noen herlige bilder. Likte fargekombinasjonene kjempegodt! :-) Nydelig blogg du har! :-)

    SvarSlett
  5. hehe, dette var festlig å lese du;)! Jeg er blitt følger av deg her for ikke så lenge siden tror jeg og må si at her blir jeg virkelig inspirert! Også så deilig med uhøytidelighet;)! Tørrkakenes landsforbund lixsm, HIHI!! Jeg er ikke medlem der jeg heller;) God førjulstid til deg! Hilsen fra Iren (bloggeren bak neri kunst:)

    SvarSlett
  6. Trur jammen eg må prøve konjakk-kransane dine! Far her i huset er også ein konjakk elskar, eg brukar berre i matlaging:)Eg er heller ikkje så glad i tørre kaker, men desse såg gode ut:)
    Likar så godt kirka di og Lucia-gutane er også søte!
    Fin tirsdagskveld til deg:))

    SvarSlett
  7. Åå, vad jag lir sugen på konjak-krasar och du, vilket fint luciatåg!
    Kram Evelina

    SvarSlett
  8. Ha, ha så enig så enig! Her hos oss er det heller ikke applaus for de tørre julekakene :) Er mye mer glad i maten jeg og julemarsipan og som du sier, konfekt og sjokolade, mmmm.... Kirken er kjempe stilig og luciaguttene også! Elsker gammel julepynt :)

    Klem fra Nina
    http://drommevillaen.blogg.no

    SvarSlett