tirsdag 4. desember 2012

Litt "små-juling"














































































































Det små-jules litt her hver dag. Noen gamle julekuler kommer opp i et fat, noen pinnetrær henges opp, litt washitape får gjøre susen her og der. Se; far i huset og jeg har også vår egen adventskalender laget av Gutta Boys. De har laget 24 luker med tegninger i og fryder seg hver morgen når vi åpner en ny luke.
Den knallrosa julestjernen tror jeg at jeg kjøpte på Indiska for flere år siden. Den er litt redusert og skranglete, men jeg har ikke hjerte til å kaste den.
Jeg lovet oppskriften på adventskrans her om dagen, og her kommer den. De er super-lette å bake og dessuten baker man to i slengen, så en kan fryses ned en  til neste adventssøndag.

ADVENTSKRANS (to stykker)

1 pakke gjær
1/2 liter melk
1 1/2 ts salt
150 g smeltet smør
1 1/2 dl sukker
1 sammenpisket egg
1.5 liter mel

Smelt smør og tilsett melk. Bland dette med gjæren og alt det andre.
Heves ca. 1 time
Del deigen i to og trill ut to pølser.Kjevle disse til avlange leiver. På hver smøres 2 ss smør, dryss på 2 ss sukker og litt kanel samt 1 1/2 dl rosiner.
Rull fast sammen og form til en rund krans på stekeplaten. (Kan steke begge samtidig på samme plate eller lage litt større og steke hver for seg)
Etterhev 1/2 time. Pensle med egg. Dryss på perlesukker.
200 grader i ca. 20-25 min.

Ellers er jeg i sving med noen Kardemommeby-julestrømper til som kommer ut i nettbutikken i morgen rundt klokken 17
Her er det bitende kaldt, minus 13 til morgen i dag! Br........!
FIN DESEMBERDAG TIL DEG!


12 kommentarer:

  1. Tusen takk for oppskrift. Her skal det feires 6 års bursdag iløpet av desember også, så nye kaker er alltid velkomne hos oss i denne tiden:)

    SvarSlett
  2. Haha, småjuling! Det var festlig ;)

    Fiiine detaljer! Koselig å pynte med pasteller :)

    SvarSlett
  3. Julestjerna var rå flott!! :) Fresht!

    *Mari*

    SvarSlett
  4. Koslig og julete hos deg!!
    Kjempe herleg den hylla med alle skattene i, masse digg der som eg likar :o)

    Sååå kos med adventskalender frå barna!!! :o)

    fin, fin dag i kulda til deg!

    klem

    SvarSlett
  5. Det er så fint når du "juler" litt!! liker å se på alt du legger ut.
    skjønne bilder og skjønne farger.. inspirerende og kreativt :)
    får så lyst til å lage ting når jeg titter innom deg!!
    den rosa julestjerna var superkul, skjønner at du ikke klarer kvitte deg med den :)
    også var det skikkelig koselig med adventskalender til mor og far.. :)
    Fin kveld til deg :)

    SvarSlett
  6. Takk for hilsenen! Synd at du ikke kan ha svibler, men som du sier, kos deg med dem rundt i bloggeland.. :)
    Og det går jo også an å ha et bilde av en svibel på veggen :)
    Kos deg inne i varmen du også :) Her er det rundt -15 ute nå :)

    SvarSlett
  7. Hej Kaspara

    Det blir fint när du "jular litegrann". Fina färger! Tack för receptet på adventskransen. Jag ska ta och prova den.

    Fin vecka till dig!
    Petra

    SvarSlett
  8. Den lyserøde store julestjerne er SÅ fin : )

    SvarSlett
  9. Stilig jule inspirasjon!!! ♥

    Juleklem,
    Vicky

    SvarSlett
  10. Hei damen som driver med juling i hele desember! Herlig utrykk. Så hyggelig at du likte papirpynten. Jeg selv synes den er superfin og den passer så bra mot rustikke ting. Papirpynten ble kjøpt i en liten, lekker designbutikk i Køben. De hadde to stykker igjen. Jeg hadde nemlig tenkt å handle med meg noen og gi i gaver. Men de var tydeligvis populære i Køben. Så faktisk en del butikkvinduer som hadde dekorert med slike i sarte, fine farger. De dukker nok opp her hjemme også. Kommer jeg over noen skal jeg handle til deg. Ja, det er kaldt her vi bor. DIB er bortreist i noen dager og nå er jeg utrolig glad for at vi har varmluftpumpe. Klem fra M

    SvarSlett
  11. Hei på deg, "juling" på Kasparas vis er den beste "juling".

    SvarSlett
  12. å eg har tenkt på den goe kransen disse to syndagane nå kan du tru! har ikke fått meg i sving med å bake den da... men der er fortsatt to sjanser ijenn;)
    nydelig juling hos deg!

    SvarSlett