mandag 17. desember 2012

Ostekjeks til gløggen





















































Jeg har hatt koselig besøk av to fine bloggdamer i dag; Wilhelmine og damen bak Hjemmescenen
Vi har spist og spist og pratet og pratet.
Prøvde en ny oppskrift i går, og jeg ble så fornøyd med disse ostekjeksene at jeg deler oppskriften med dere. De kan lages med litt ulikt dryss på toppen eller legges sammen to og to med ostekrem inni. Disse er  superlette å lage og er fine å sette på bordet enten sammen med gløgg, te eller en velkomstdrikk.

OSTEKJEKS

100 g meierismør
100 hvetemel
100 g revet cheddarost


Forslag til dryss:
sesamfrø, karve, revet ost, valmuefrø

Smuldre sammen smør og mel og bland inn osten. La deigen hvile et par timer og kjevle så ut og trykk ut rundinger. Pensle med egg og legg på dryss.
Stek kjeksene på 200 grader i ca. 7 minutter.
Avkjøles og oppbevares i tett boks men også fine å fryse ned.

Dersom du vil fylle noen med ostekrem:

Ostekrem: 
Rør sammen 1/2 beger Snøfrisk-ost naturell og 50 g revet cheddarost.

LUN KVELD TIL DEG!






16 kommentarer:

  1. Nammis, både ostekjeks og kjeks med ost er en evig favoritt her hjemme hos oss!
    Og det høres jammen ut som du har kost deg litt i dag på tross av førjulslarm, det er bra :)

    Klem,
    Signe

    SvarSlett
  2. Takk for fantastisk oppvartning, reiser alltid hjem med masse energi og inspirasjon etter Kasparabesøk skal du vite;)) Klemmer fra Wilhelmine

    SvarSlett
  3. Mmmm de så kjempe gode ut :) Takk for at du deler :) Blir mye godt å spise nå frem mot jul.. Får vel ha trening som nyttårsforsett, jeg er nemlig altfor glad i sjokolade og annet julegodt.. :)

    Ha en strålende uke :)

    Klem fra Nina
    http://drommevillaen.blogg.no

    SvarSlett
  4. Hei Kaspara!
    Du har så mange spennande oppskrifter! Fekk lyst til å prøve desse også eg:) Såg supergode ut - og enkle(ingen trilling og fletting her)
    Koslig med besøk,prat og noko godt å bite i;)
    God seinkveld til deg:)
    Klem frå Alva

    SvarSlett
  5. God kveld Kaspara,
    Så fint at dere hadde en hyggelig formiddag, jeg regnet jo med det! Veldig lei meg for at jeg ikke fikk vært med! Nå har også barn nr tre blitt sykt her. Og nå bare krysser jeg fingre og tær for at mannen og jeg holder oss friske. Det blir hjemmedag i morgen også, skulle egentlig vært i Oslo en tur, men kan ikke det da. Ostekjeksene dine må jeg virkelig prøve. Nå må jeg se å få lagd noe til denne julen snart! (Jeg har lagd medisterkaker, da.) Ha en god natt, og fin uke videre, håper dere holder dere friske og raske! Klem fra Anne.

    SvarSlett
  6. Hei. Jeg har ett spørsmål til deg som nettopp har malt gulv, hvilken maling brukte du og er du fornøyd met kvaliteten på malingen?? Jeg irriterer meg grønn på at de har sluttet og lage oljemaling (greit det er bra for miljøet) men den funker jo ikke!!! Før malte jeg ALT med heftgrunn og det satt som spikret, aldri riper o.l. Har nettopp malt kjøkkengulvet med gulvmaling som malerbutikken mente var av beste sort, men det kommer riper med en gang... Blir såååå frustrert!!! Ville bare høre din erfaring.

    SvarSlett
  7. Fristende kaker og fantastisk bilder ღ
    - fargerikt, og en glede å titte inn her
    til deg... blir rett og slett i veldig
    godt humør ღ Ønsker deg en fortsatt fin
    advent- og førjulstid ღ Kos deg masse og
    nyt dagene :) Klem fra Mette

    SvarSlett
  8. dette hørtes deilig ut, og glad for ei oppskrift på noe som ikke er søtt og, i disse julesmåbrødstider!

    SvarSlett
  9. De så deilige ut :) Litt morsomt at elevene mine hadde foredrag om England i går, og to stykker hadde litt om mat. Da snakket de om nettopp cheddarosten, og at den kom fra England. De hadde med små ostestykker til hele klassen. Osten smakte kjempegodt :)
    Klem :)

    SvarSlett
  10. God morgen Kaspara - og tusen takk for en veldig hyggelig gårsdag - koselig prat og så masse god mat!

    Flott med oppskrift på ostekjeksene- for de var virkelig gode, og skal definitivt bakes hos oss også.

    Nå er det full fart på jobb igjen på dagtid, og jule- og bursdagsforberedelser på kvelds- og nattestid;)

    Ha en fin tirsdag, og hils rundt deg - klem fra Bente.

    SvarSlett
  11. Det hørtes veldig koselig og godt ut :)

    SvarSlett
  12. hei, terningkast seks for bloggen din! Min ungarske kollega har en variant av denne ostekjeksen. Hun sper på med litt rømme og steker tynne plater i kromkakejern. knallgodt! Vennlig hilsen Eva i Molde

    SvarSlett
  13. Hei Eva
    Tusen tusen takk for koselige og inspirerende ord! Kollegaen dins ostekjeks-variant hørtes nydelig ut, men jeg har nok ikke noe kromkakejern i huset.
    Gode førjulsdager og ikke minst koselig jul til deg!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  14. Tusen takk for at du deler oppskrift, disse skal jeg prøve meg på :)
    Ha noen gode førjulsdager, håper du får tid til å kose deg også :)
    Klem

    SvarSlett