fredag 18. januar 2013

Årets farge 2013 kåret av Fargerike












































































































Fargerike som er Norges største fargehandel har talt: Lilla er årets farge i 2013.
Det har de kommet fram til ved analyser av info fra internasjonale trendbyråer og kartlegging av nordmenns fargevaner.
Det er morsomt å høre hva som kåres til årets farge, men jeg tenker at det ikke nødvendigvis får noen innvirkning på hjemmet her. Det hele avhenger av fargen som kåres.
Nå har det seg slik at jeg er VELDIG glad i lilla, da helst varme lillatoner og ikke altfor mørke.
Og om ikke det er nok så er kallenavnet mitt "Lilla" (med litt annet trykk) Det kalte jeg meg selv som barn, før jeg klarte si navnet mitt skikkelig. Senest i dag i en samtale med søte gamle mamma sa hun " Å, er det deg Lilla?"
Jeg har rotet i skapene mine og funnet fram noen lilla elementer jeg liker godt. Selv synes jeg lilla er nydelig til sort/hvitt men også grått og naturtoner. Dessuten he,he.... jeg synes lilla passer til nude, korall og oransjetoner også jeg. (det får bli et annet innlegg) I det hele tatt synes jeg lilla er fin til mange farger.
Nå finnes det jo mange lilla-nyanser å velge mellom fra lyse pastelltoner til dype, kraftige nyanser.

KAN DU LIKE LILLA?

BESTE DAGEN I UKA ER HER! GLAD FREDAG TIL DEG!


27 kommentarer:

  1. Mye fint i lilla hos deg! Jeg følger ikke helt med i fargeverden..Her er det blått som gjelder! Men kan jo skryte på meg prosjekt strikkegenser til meg selv i lilla;)


    GOD helg og herlig fredag til deg!

    *smil*
    frukongle

    SvarSlett
  2. Du hadde jo faktisk noen ting i lilla som jeg faktisk synest var fine.
    jaja.... Uansett!! Ha en flotters fredag!

    SvarSlett
  3. Så morsomt, jeg skrev lignende innlegg i går :)) Du har lagt fram mange fine ting i lillafarger da :) Det er virkelig en fin farge, og så mange nyanser (men det er det vel kanskje i alle farger) :))
    Du får ha en god helg, Lilla :)
    Klem

    SvarSlett
  4. Så morsomt, jeg skrev et lignende innlegg i går :) Men du har lagt ved mange fine ting i lillatoner da :) Liker fargen veldig godt, den har så mange fine nyanser (men det har kanskje alle farger) :))
    Du får ha en god fredag og helg, Lilla.
    Klem

    SvarSlett
  5. Så fine bilder og så mange fine lilla ting. Jeg kan veldig godt like lilla. Har brukt mye lilla på jentungen.
    Ha en god helg.
    Klem,anette

    SvarSlett
  6. Så flink du er til å finne ting som matcher - og alt du har i skapene dine:) Enig med deg, lilla er fint i alle de kombinasjonene du nevnte. Men, jeg husker da jeg var liten, og mamma elsket mørklilla....i kombinasjon med rødt, og hun strikket gensere, kjøpte bukser til meg, osv - da var jeg ikke særlig begeistret...INGEN andre barn måtte gå med lilla, bortsett fra min kusine. Jeg heter jo det samme som deg, Lill, og tenk om noen kom til å kalle meg for Lilla Lill....oi, oi, dette har satt spor kjenner jeg, ha,ha. God helg!

    SvarSlett
  7. Flotte bilder;)
    Jeg får finne frem lilla tekstil og gå igang.
    God helg til deg;)

    SvarSlett
  8. Digg at lilla er årets farge! :) Jeg er vel kanskje litt for glad i lilla, så dette passer meg ypperlig! ;)
    Glad fredag til deg også Kaspara!!
    Klem

    SvarSlett
  9. Åh ja, lilla er en av mine favoritter. Sammen med hvitt, sort og turkis :D Men det har det alltid vært, så det har ingenting med moter og trender å gjøre. Hilsen Grethe

    SvarSlett
  10. Hei skjønneste deg:)
    Lilla er ein fin farge særlig visst den er mest mulig pastellaktig,eg hadde for mange år siden ein mørk lilla vegg,aldri meir hihi:)
    Du har jo så masse fint å vise fram,nydelige bilder hos deg!
    Eg er ikkje musikalsk men mellomste som speler,heldigvis blir ho flinkere for dei som virkelig kan spille så er det utruligt vakkert og øvelse gjer mester!

    God helg til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  11. Åh, alt her er så smukt!
    Jeg elsker din blog.
    De billeder er awesome.
    Jeg ser.
    Stort knus,
    G.

    SvarSlett
  12. Ja, lilla er nydelig, men jeg liker nok også de lysere nyansene:-)
    Kjempefine bilder!

    Ønsker deg en riktig god helg!

    Klem

    SvarSlett
  13. Jeg elsker LILLA! :) Nå ble jeg glad, da kan jeg være litt trendy i 2013 ;)

    SvarSlett
  14. Lilla er bare den fineste fargen i hele fargerike;)) Nydelige bilder du viser her, ha en fin helg i lilla dus og sus...klemmer fra Wilhelmine

    SvarSlett
  15. Lilla er VAKKERT!!

    Ha en fin helg, du vakre.

    SvarSlett
  16. Så bra! Eg er veldig glad i lilla, har lilla spisestuestoler blant anna:-) Elsker måten du bruker lilla på, du er utruleg dyktig med fargar!
    Lekre bilder!
    Deilig med fredag, kos feg i helga!
    klem frå mari

    SvarSlett
  17. God kveld Kaspara,
    Jeg synes alle farger er fine, men lilla er ikke min favoritt, hihi. Jeg synes lilla er utrolig fint hos deg, men hos meg er det ikke fint, haha! Vi har et lilla kostebrett, det tror jeg er det eneste lilla vi har! Ellers er det jo mye farger hos oss, selvom ting har blitt litt mer nøytrale igjen, som du jo vet :)! Jeg håper vi treffes snart, nå, det hadde vært så hyggelig. Jeg har det travelt en ukes tid til (har begitt meg ut på litt for mye...), men så blir det tid, tror jeg! Kan du ikke ta en tur til meg i beg av februar feks? Det hadde vært supert, vi snakkes. God helg til deg og gutta. Klem fra Anne.

    SvarSlett
  18. Lilla er fiint!! Jeg hadde en skikkelig lilla periode for noen år siden, da hadde jeg en vegg i stua i aubergine lilla, lilla pynteting, ja rett og slett lilladilla :) Så har jeg vært litt lei en periode, men ikke umulig at jeg kan falle for den igjen altså.

    Fin helg til deg!

    Klem fra Nina
    http://drommevillaen.blogg.no

    SvarSlett
  19. Kven kan IKKJE like lilla. Det er noko magisk med den fargen som gjer at eg blir varm innvendig. Eg har bevisst tatt litt avstand frå lilla dei siste åra, etter at eg flytta for meg sjølv. Dette for at ikkje leiligheten skulle bli MANISKlilla! Men den er absolutt på topp tre lista mi over fargar som gjer meg GLAD! :)

    Tyrifjodd

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Tyrifjodd
      Ja, du er en skikkelig lilla-elsker skjønner jeg. Tror nok lilla er på min topp tre faktisk også.
      Da blir vel 2013 et glad-år for oss begge! Fin helg til deg!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  20. Om jeg kan LIKE lilla ja!!
    Klart jeg kan!
    En skjønn farge som spretter opp innimellom her i leiligheten :)

    Ha en strålende helg!

    Klem Ida Susanne

    SvarSlett
  21. For et herlig innlegg, elsker dine lilla saker Lilla ;)

    Ha en finfin lørdag!
    -Signe

    SvarSlett
  22. Vakkert:)
    Lilla kan jeg like godt!

    SvarSlett
  23. Lila är riktigt härligt! Det livar upp...

    SvarSlett
  24. Hei!
    En stor beundrer av bloggen din, og inspireres stort av deg og dine blogginnlegg :-)!
    Har et spørsmål ang gamle stoff til deg, siden du er en gammel ringrev i å bruke disse i dine verk. Jeg har fått fatt i noen fine gamle sengklede. Har vasket de på 60 grader, med får ikke ut den gamle lukten. Hva pleier du gjøre med dine stoff for å få ut "gammelmannslukten"? Bloggen din er fantastisk, gleder meg til hvert nye innlegg :-)!
    Rannveig

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Rannveig
      Tusen tusen takk for de mest inspirerende og fine ord!
      Jeg kjenner godt problemet med denne "gammelmannslukten". Ei venninne av meg hadde alltid nydelig duftende gamle stoffer og hun brukte en tøymykner med Alovera i, husker ikke helt hva den het. Prøvde det jeg også, og det ble bedre. Det er en stund siden jeg har vasket gamle stoff akkurat nå, men jeg ville prøvd å finne en tøymykner med Alovera i.
      Ha en finfin søndag!
      Klem fra Kaspara

      Slett