mandag 28. januar 2013

Skjørt av loppe-duker





























Å sy strikk-i-livet-skjørt er så enkelt at alle, absolutt alle vil kunne klare det. Det er utrolig artig å lage sine egne skjørt og det går unna i en fei. Billigere enn dette skjørtet er det vanskelig å få. Skjørtet består av to ulike duker fra et loppemarked mens lommene har vært en gardin.
For å gjøre det ekstra enkelt har jeg brukt kantene på dukene nederst, da trenger jeg ikke sy dem opp en gang. Jeg klipper opp for og bakstykket etter et skjørt jeg liker og har fra før. Det kan være morsomt å dele opp skjørtet i to både på forsiden og baksiden. Så stryker og bretter jeg inn lommene og syr dem på.
Deretter syr jeg sammen skjørtet i sidene på stoffenes bakside og lar litt være igjen øverst slik at jeg lettere kan brette ned kantene jeg skal ha der oppe. Etter skjørtet er sydd sammen i sidene kan jeg prøve det og sjekke om det bør syes mer inn og sjekke litt på lengden. Når det ser bra ut, bretter jeg først en brett øverst og syr og deretter lager jeg et løpegang hvor strikket skal gå gjennom.
Vips, nytt skjørt!
I dag skal jeg i bursdag til en skjønn 3-åring, og da passer det jo bra med et glad-skjørt.
Om du aldri har prøvd et strikk-i-livet-skjørt kanskje du fikk lyst til å prøve du også...?

GLAD NY UKE TIL DEG!


10 kommentarer:

  1. Tusen takk for inspirasjon! Har tenkt på dette lenge, så det var et spark i baken til å komme meg på stoff og stil i løpet av uka! Ha en fin uke:)

    SvarSlett
  2. Herlig gla skjørt!!!
    Klem Tone

    SvarSlett
  3. God mandag Kaspara!

    Fikk utrolig lyst til å lage skjørt jeg nå:-) Til småjentene. Kanskje jeg skal prøve meg på det senere i dag.. når du sier at ALLE kan klare det, så kjenner jeg at selvtilliten stiger. Kanskje til og med jeg kunne ikledd jentene mine hjemmesydde kreasjoner. Hm..

    Her er det en rolig mandag. Radioen står på, kaffe i koppen, tusler rundt å tar litt bilder, skifter ut noen puter. Deilig dag!

    Ha en strålende mandag Kaspara!

    Klemmer og smil

    SvarSlett
  4. Fantastisk stilig og fargerikt skjørt! Gøy med noe med er unikt og som ikke alle andre har! Jeg sydde skjørt på samme måten i min grønne ungdom, fikk laken og stoff av min mormor og de ble til skjørt. I tillegg strikket jeg gensere som matchet.....
    Nå ble jeg inspiret til å prøve igjen:-)
    Kjempefine innlegg her på bloggen!!
    Fin dag til deg!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anonym
      Så gøy å høre at du ble inspirert til å gjenoppta dine gamle kunstner!!
      Det er jo så morsomt å lage noe som du sier; unikt og man ikke finner i butikkene. Jeg har sydd mange skjørt av dynetrekk også, men duk og gardinstoff er gjerne kraftigere, tåler mer og sitter ofte penere på.
      Tusen takk for dine fine ord! Lykke til med syprosjekter framover og ha en glad dag!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  5. Wow! Lekkert!! Liker skjørtet, liker gjenbruket og ikke minst at du får det til å høres sååå enkelt ut!!

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  6. Jeg tror vi alle kunne trengt et lite gla´skjørt! Helt nydelig, med nydelige glade farger. Passer perfekt i bursdag!
    Hils jubilanten, han er sikkert klar for fest ;D

    Kos deg!

    SvarSlett
  7. Du og du så kreativ og flink du er;) De er bare så skjønne;)
    Heldig den jenta som får et sånt;)

    Kos deg i bursdag;)

    -malla-

    SvarSlett
  8. Fargerikt og flott skjørt! Blir glad av å se på det! :D Det er så fint med gjenbruk!
    Håper du koser deg i bursdagen!
    Klem Lisa

    SvarSlett
  9. Elsker Kasparaskjørt, de er så fine!

    SvarSlett