mandag 18. februar 2013

Salongen og gulvmalings-erfaring
























































Noen bilder fra salongen i dagens andre innlegg. Jeg trives ekstra godt i dette rommet etter gulvene ble lyse og veggene kritthvite i sommer. Dette rommet føltes alltid litt mørkere enn spisestua før.  Det har bare et vindu mens spisestua har to vinduer. Etter malingen i sommer føles det som lyset flommer  inn det ene vinduet og rommet er blitt så lyst og godt som jeg drømte om.
Jeg kan godt finne på å sitte med yndlings-Marimekkokoppen i sofaen  og bare nyte de lyse gulvene. Erfaringen etter over et halv år med lysegrå gulv er utelukkende positive. Vi malte gulvet med skipsmalingen Shipolin som er blankere enn f.eks. Oxan gulvmaling.
Fargen på stuegulvene er Morgendis.
Vi kommer for evig og alltid til å velge Shipolin som gulvmaling og også lysegrått framfor hvitt.
I hallen nede, gangen oppe samt to soverom har vi hvitmalte gulv. De er malt med Oxan gulvmaling.
Det er lettere å vaske gulvene med den blanke Shipolin-malingen, og det virker som det lettere kommer gulnede  flekker osv. på de hvite gulvene våres.  De grå gulvene er like fine nå et halv år etter. Nå skal det sies at det ble gjort et godt forarbeid av far i huset med grundig sliping av gulvet, vasking med kraftvask og grunning.
Ikke virker de lysegrå gulvene så raskt skitne som de hvite gulvene i huset vårt heller. Jeg støvsuger ofte, fordi det spises mye mat og det smuler en god del i  stuene. Vasking av gulvene gjør vi kanskje en gang i uka. Det funker helt greit. Om det er kommet noen få stygge flekker et sted før den tid, er det jo bare å ta en vaskefille akkurat der.

Her har Gutta Boys vinterferie. I dag ba vi bestemor opp på hjemmebakte lune rundstykker fylt med ost/skinke og andre fylt med pølsebiter, løk, ost, ketchup og sennep. Minstemann bakte sjokolademuffins som smakte som brownies, alt bare velstand med andre ord!

FIN KVELD TIL DEG!








17 kommentarer:

  1. Takk for at du deler erfaringene dine.
    Jeg drømmer om et helhvitt hus som grunnlag for fine møbler, tekstiler og annet, og selv om det ikke er rett rundt hjørnet, så er det greit å høre andres erfaringer.
    Husker godt da vi skulle male brannmuren bak peisovnen vår hvit og en maler sa: Bruk oljemaling! En annen sa: Bruk bare vannbasert maling!

    De lærde strides så tips fra erfarne hobbymalere settes stor pris på :)

    SvarSlett
  2. Hei og god mandagskveld!

    Jeg har bare ventet på å få tid til å skrive en kommentar til deg- ville nemlig skryte av skjørtebildene dine!:-) Jentene har hatt sjau de siste dagene, så da går det meste av tid til dem. Men WOW, så gøy med slike bilder- du er jo SÅ flott! Og tenk at du er iført dine egne kreasjoner. Veldig morsomt å se og jeg kjenner igjen den varme, sprudlende, fine Kaspara fra møtene våre:-)

    Og nå: skryt til disse bildene! De brune skapet i hjørnet gjør disse bildene såå spennende for meg. Ja, alle bildene dine er spennende og interessante og en fryd for øyet, men denne gangen var det det brune skapet som tiltrakk seg oppmerksomhet. Blir nesten trist av å høre om gulverfaringene dine, for jeg har såååå lyst på malte gulv i underetasjen. Vet jo at du jobbet en stund med mannen din, så jeg får vel ikke gi opp masingen jeg heller;-) Men jeg ser jo at det er synd å male over parkett til over 1000 kroner kvadraten (hysj, det er en hemmelighet, hehe)

    Håper dere har en fin kveld! Jeg har kjøpt Bolig Pluss i dag og har gledet meg til kvelden skulle komme så jeg kan dukke ned i det. Og det skjer NÅ:-)

    Klemmer fra Marthe

    SvarSlett
  3. Som jeg koser meg "på besøk" hos deg! Liker veldig godt hvordan du setter sammen møbler, farger osv. Veldig inspirerende!
    Ha en fin dag og uke. Hilsen Alexandra

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Alexandra
      Tusen takk for veldig koselig hilsen! DET er inspirerende og motiverende for meg å høre.
      Så blir jeg alltid ekstra glad når dere anonyme lesere hiver dere rundt og sender en hilsen!
      Glad uke til deg, Alexandra!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  4. Me gusta todo. És precioso.
    Anna

    SvarSlett
  5. Supert innlegg! Og jeg kaster meg rundt og spør med det samme.. Vi har lyst å male gulvene i stue/allrom, men er så redde for at de skal skrapes opp, få hakk og merker fort. DÅRLIG erfaring fra forrige huset vi bodde i, hvor malingen flasset som bare det etter kort tid. Utrolig kjedelig! Den gang ble gulvene godt mattet (da de var tidligere malt) og vasket med salmiakk. Husker ikke navnet på malingen, men hverken Shippolini, Oxan eller Trestjerners. Det ble ikke brukt grunning, det kan jo ha noe å si. Hvilken grunning bruker dere? Vanlig heftgrunning el?

    Monica

    SvarSlett
  6. Åh, gjett om jeg fikk lyst til å male gulvene nå da.. ;)
    Er det tre eller parkettgulv dere har? fint med litt gulvmaletips, ja, kan jo tenkes det blir malt her og en gang.. ;)
    Nydelige, vakre bilder som vanlig fra deg :)
    det treskapet var virkelig en super kontrast til alle lyse nyansene, også digger jeg puta du har hekla :)

    SvarSlett
  7. Tusen takk for gode tips om golvmaling, no er eg heilt sikker på at det blir lysegrått golv på kjøkkenet. Bilda dine er berre ein fryd for auge, skulle ønske det var like lyst og fint her:-)
    Klem frå mari

    SvarSlett
  8. Så interessant lesing om gulv, da jeg virkelig har lyst og male gulvene hvite. Men tror jeg begynner med andre etg....og barnerommene, for og se om jeg liker det. Ble litt forvirret, da jeg trodde "alle" brukte 3stjerners på gulvene. Så hva er rådet ditt?

    SvarSlett
  9. Hei!

    Så interessant innlegg om gulvmaling! Jeg er nemlig i gang med akkurat det prosjektet. Har fargen skumring på tregulvet nå, men har aldri blitt helt fornøyd da den er for lys. Leter etter "riktig" gråfarge, og ble jo nå veldig fristet til å velge fargen morgendis.

    Jeg har ikke noe erfaring med malingen du har brukt, men kunne godt tenkt meg å prøve noe annet enn tre stjerner (eller hva den heter), da jeg ikke har vært så fornøyd med den. Er shipolin en mye dyrere maling? Lenger tørketid?

    Det er alltid en fryd å gå inn på bloggen din; fantastiske bilder!!

    Ha en fin dag!

    Hilsen Vigdis, Hapel-Anne-søster :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vigdis
      Så koselig å høre fra deg! Og tusen takk for fine ord også!
      Jeg husker ikke helt hvordan det var med pris på Shipolin kontra Oxan gulvmaling, men tror ikke det var store forskjellen og ikke om den var litt billigere eller litt dyrere.
      Når det gjelder tørketid husker jeg ikke helt, vi reiste på ferie og lot gulvene stå to uker hvor de herdet seg. Tror vel ikke det er noe særlig lengre tørketid på Shipolin enn andre gulvmalinger, man som sagt tør ikke helt uttale meg om det.
      Vi er veldig fornøyd med fargen Morgendis og hadde valgt akkurat den samme på nytt.
      Ha en fin kveld, Vigdis!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  10. Flotte gulv!! Er veldig glad i lyse gulv jeg også :) Vi har litt sånn whitewash-trefarge på våre gulver og jeg er kjempe fornøyd! Ellers er det utrolig lekre farger hos deg :) Så friskt og herlig1

    Ha en fortreffelig tirsdag Kaspara!

    Klemmer fra Nina
    drømmevillaen.no

    SvarSlett
  11. hei!
    denne bloggen er liksom litt annerledes enn andre blogger - det er en eller annen varm og god utstråling fra den som gjør den så ekstra fin å besøke*

    et spørsmål bare; er dette tregulv, parkett eller belegg? har nemlig et (grusomt) laminatgulv i gangen som jeg så gjerne skulle kvitta meg med på en malingsaktig måte, så da lurer jeg bare på om dette er tips å ta med, eller om dette gjaldt annen gulvtype:)

    alt godt,
    hanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne
      Når gjorde du meg veldig, veldig glad! Tusen takk for de utrolige koselige ordene dine!
      Gulvet vi har malt i stuene er et gammelt eikeparkett-gulv. Tror nå jeg har sett malte laminatgulv på noen andre blogger også jeg... men husker ikke i farten hvor...
      Har dessverre ingen erfaring med å forvandle laminatgulv til malte gulv, kanskje det er lurt å spørre i en malingsbutikk?
      Er sikker på at det må finnes en løsning, masse lykke til!
      God senkveld!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  12. Takk for kjempegode gulvmalingstips! Her i nyhuset har vi også mange lysegrå gulv og vi elsker det! Skulle gjerne hatt det flere steder også, og det blir det nok etterhvert. Bortsett fra stua, vi har ikke hjerte til å male den fantastisk flotte eikeparketten som er lagt i mønster! :) Men når det blir nytt kjøkken på oss, blir det garantert gråmalt gulv. :) Og hos deg er det SUPERLEKKERT!

    SvarSlett
  13. Lovely, charming, beautiful - as usual :)

    SvarSlett
  14. Helt fantastisk flotte billeder af et fantastisk flot rum!!! :-) Jeg er helt vild med gulvenes farve... Hvor er det skønt, at du vil dele dine erfaringer med gulvmaling online, så vi andre kan lade os inspirere ;-)

    SvarSlett