søndag 1. september 2013

Første høstdag i utestua

























































Det er som jeg vegrer meg litt for å skrive "høst". Jeg er og blir et sommermenneske, selv om jeg prøver å lure meg selv til tankegangen "hver årstid sin sjarm".
Moren min sukket alltid tungt første september i min barndom, og hun sukker fremdeles tungt i sin nå høye alder når vi går inn i høsten. Kanskje er jeg blitt indoktrinert til ikke å ville gi slipp på sommeren alt som barn?
MEN.. når jeg tenker meg godt om  elsker jeg mørke kvelder med stearinlys i hver krok og fyr i peisen, varm kakao med krem, den friske og klare septemberluften, de rødoransje bladene på trærne og rykende varm fårikål på søndagsbordet.
Sommeren kommer garantert  på førsteplass hos meg, men høsten er ikke så værst den heller........

Hvordan er det med deg? Er du et høstmenneske?

FIN 1.SEPTEMBER TIL ALLE SOM TITTER INNOM!

18 kommentarer:

  1. Så nydelige bilder. Liker ikke å skrive "høst" jeg heller. Er veldig glad i sommeren, men når høsten slår til for fullt er det en koselig tid det også :-)

    Fortsatt fin kveld til deg!
    klem Vibeke

    SvarSlett
  2. Hei!
    Det er så koselig i utestova di:)
    Ja eg er eit haustmenneske! Elskar hausten - hauste bær,frukt, sopp... elskar skogen om hausten... luktene... ahhhhh!!Har nyleg vore å plukka tytebær nesten rett utanfor stovedøra!(Bilde frå turen på fotobloggen, ligg lenke til den på bloggen min) Rognebær,haustlauv i fine fargar... mørke kveldar med stearinlys og kos som du nemner... Men vinteren... NEI NEI og atter nei!!
    Ha ei fin haustveke!
    Klem Alva

    SvarSlett
  3. Lekre bilder frå utestova di, elsker fargane du bruker. Eg likar faktisk alle årstider, men sommaren er altfor kort, vil ikkje gi heilt slepp på den enno. Håper forsatt på nokre litt sommarslege dagar:-) Haust er fint så lenge det ikkje regnar heile tida, og så er eg faktisk veldig glad i skikkeleg vinter også, med masse snø:-) Favorittårstida er nok våren når alt begynner å spire!
    Håper du får forsatt mange fine dagar i hagen din og i utestova framover!
    Stor klem

    SvarSlett
  4. Vil ikke gi slipp på sommeren jeg heller, men det ser finfint ut på yr, fortsatt sommer hos oss. Høsten er fin den, ting roer seg liksom litt ned, men jeg fortrenger tanken på vinteren, den gruer jeg meg til, vil ikke tenke på den..... Nydelige bilder du tar!
    Fin ny uke til deg!

    SvarSlett
  5. Så fin utestove du har! Den kan jo sikkert brukes langt utover hausten! Sommaren fer alltid så fort forbi så då må det vere delig med ei utestove så du kan strekke utesesongen litt lenger utover hausten :-) eg synes hausten har sin sjarm som dei andre årstidene, likar fargane i naturen om hausten. Men våren er nok min favoritt, med alt som spirer og gror og lyset som litt etter litt gjer dagene lysare. Og forventningane om at i år skal vi få den bedte sommaren nokosinne :-)

    Fin søndag til deg i haustværet!
    dmil fra meg!

    SvarSlett
  6. Er så enig med deg. Jeg bare eeeelsker sommer! Alle de deilige duftene, som nyklippet gress, blomster og fra maten på grillen. Frodig og fargerikt. Varmt og deilig..åh, kunne gjerne hatt sommer hele året!

    Gina

    SvarSlett
  7. Lekkert i utestua di, vakre farger som holder igjen sommeren for deg :o) Jeg er et hele året menneske, men liker ikke så veldig godt vinteren hvis jeg må være ute :o) Høsten er ei flott tid, da kan jeg pusle innendørs med ting og tang :o) Herlig ny uke til deg! Klem fra Nina

    SvarSlett
  8. Ja dine billeder emmer også af sommer:-) Og den har været fantastisk i år. Når sommeren har været så varm og smuk, så er det lidt lettere at tage afsked, synes jeg. Jeg glæder mig til forandringen i vejret og lyset, og naturligvis til at tænde lys og hygge indendøre. Håber vi alle får et smukt efterår:-)
    Kate

    SvarSlett
  9. Nydelige høstbilder! Synes du skriver så bra, og moro å lære litt mer om deg :-) Jeg kjenner jeg gleder meg til høsten, til å ha god samvittighet for å holde hus en hel dag ;-) Vil bare ønske deg en glad mandag.
    Klem fra Monica.

    SvarSlett
  10. Hei kjære deg!

    Såå gøy å komme hjem fra København og se at NIB-jentene har vært hos deg! Det kommer til å bli en helt fantastisk reportasje! Og nå er jeg spent på hvor den kommer? Ja, du vet jo at du er det mest inspirerende hjemmet jeg vet, så jeg gleder meg til å få bildene på glanset papir;-) Også ser jeg at du skriver at du ikke er på instagram ENNÅ, så jeg aner et lite håp;-)

    Høstmenneske, spør du? Nei, det kan jeg nok si at jeg ikke er. Eller, høsten er fin, absolutt, det er bare det at sommeren er så fantastisk! Men når du nevner kakao og sofakrok så kjenner jeg jo at høsten er kjærkommen den også.

    Håper du får en strålende uke, her venter vi besøk av et vennepar på onsdag, så jeg får prøve å skrive ferdig en sak jeg holder på med og lage et par blogginnlegg innen den tid.

    Kos deg, her ble det plutselig en liten omstyling i stua ;-)

    Høstklemmer fra Marthe

    SvarSlett
  11. Må nok innrømme at eg liker vår og sommer best,liker å være ute og blir jo meir inne dei andre mnd sjølv om dei har sin sjarm men håper det blir fine høstdager framover:)
    Kjempefint hos deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  12. Så koslig utestue du har! Må være deilig å ha et slikt sted å kunne forlenge sommeren litt når høsten kommer krypende :-)
    Jeg er glad i alle årstider - de har alle sin sjarm, synes jeg.
    Jeg liker følelsen av at noe er på vei til å bli noe annet - det skjer en forandring. Høsten liker jeg med sine vakre farger, fruktene man kan høste, den friske og klare luft, behovet for en god varmende strikkegenser og hyggestundene inne foran peisen :-) Ha en fin høst!
    Høstklem

    SvarSlett
  13. Hei Kaspara !

    Jeg tenker slik som deg jeg også men høsten er veldig fin med den friske herlige litt våte luften, det liker jeg. Og nydelige farger. Og ikke for å snakke om alle de koselige kveldene hvor vi faktisk har lov å bare sitte å glane på tv og strikke og kose oss hehe... Vi er veldig heldig som har så mange fine muligheter med vann og skog og alt vi kan ønske oss i nærheten så i kveld blir det padletur igjen - men med KANO - slik at alle kan være med!
    Ha en kjempefin kveld!
    Klem fra Anita

    SvarSlett
  14. Hei du.

    Mentalt har jeg tatt høst for lenge siden. Men blir litt forvirret når det fremdeles kan slumpe til å bli bikinivarme utover dagen. Enda tviholder jeg på sandalene, det er for meg det sikreste sommerfenomen, men så kaldt det er på morgenen nå er det ikke lenge til de også må vike. I dag kjøpte jeg et nydelig skinnskjørt på Fretex, og tok meg i å tenke "gleder meg til det blir litt kaldere så jeg kan hoppe inn i dette".

    Jeg har strikost meg med de seneste blogginnleggene dine, hadde jeg ikke vært ihuga blå/grønn/turkis-fantast skulle jeg sannelig ha testa ut både nude og oransje. For fint er det sannelig hjemme hos deg.

    Stor klem :-)

    SvarSlett
  15. jeg er egentlig klar for høsten nå selv om vår og sommer er mine absolutt favorittårstider. Tror jeg hadde trivdes godt i ett land med sommer hele året. må bare få si at det er så herlig å komme inn hit til deg med den levende headingen din, blir i så godt humør :-)

    SvarSlett
  16. Ja, jeg er et høstmenneske! Syns det er herlig med den friske crispy lufta. :) Jeg er egentlig et årstidsmenneske, jeg liker alle årstider. Vinteren kunne dog vært litt kortere, januar hadde jo vært en fin måned å starte våren?

    Jeg syns det er spesielt koselig å kikke innom bloggen din om sommeren (ellers også altså) for jeg får så fin sommerstemning av deg. Du nyter virkelig sommeren. :) Håper du får en fin høst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Siw
      Tusen takk for koselig hilsen!
      Jeg er helt FOR vårstart i januar!! Kanskje vi skal starte en folkeaksjon for det??
      JA.. jeg nyter sommeren VELDIG! For øvrig er jeg nok en livsnyter generelt også. Glad helg til deg og en fin høst!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  17. For en herlig uteplass! Gåsh, jeg er veldig unnelig på den altså. Jeg drømmer om en pergola på den plassen i hagen som har sol lengst utover kvelden (og høsten), kanskje med en bålpanne i front eller noe.
    Jeg er med på folkeaksjonen for vår i januar. Fnis. Jeg er et utpreget vår/sommer-menneske. Høsten kan være fin altså, for all del, men det blir jo så kaaaldt! :sutre:

    SvarSlett