fredag 27. september 2013

Kobber-bruktfunn




























I går snublet jeg over en kobberlampe i den store gjenbruksbutikken i Peder Bogensgate her i byen. Den hadde akkurat en slik kobbertone jeg liker så godt, var velholdt og stram i stilen. Jeg klarte ikke gå fra den simpelthen. Mens jeg gikk og knuget den inntil meg hørte jeg far i husets stemme inni meg "og hvor skal den så henge???". "I lillestua kanskje" svarte jeg svevende tilbake. Den indre samtalen tok form, og med kvinnelist og relativt brukbare argumenter, hadde jeg overtalt en smule skeptisk far i huset.
Da var det bare å spankulere til kassen og en blid frivillig, eldre arbeidende dame mottok 250 kroner av meg.
Vel, lampen ligger på en stol i skrivende stund, men jeg tror den får en framtid enten i lillestua( kobber er nydelig til fargene der inne synes jeg) eller i kjelleretasjen som er under full oppussing nå.

Her blir det sjømat og "The Voice" i kveld, og i morgen skal minstemann ha kompiser på bursdagsfeiring.
Det får bli en tidlig kveld, for i morgen starter kakebakingen grytidlig og kanskje, kanskje rekker jeg et lite loppemarked.....

FIN FREDAG TIL DEG!

18 kommentarer:

  1. Så fin den var! Passer perfekt sammen med de andre tingene deres.

    Ha en fin fredagskveld!

    SvarSlett
  2. KUL lampe, nydelig farge <3 God helg:)

    SvarSlett
  3. Kul lampe! Ja da sees vi kanskje da:)

    SvarSlett
  4. Den var rett og slett dritlekker;) gleder meg til å se hvor den får henge;) grattis til gutten din, og kos deg på loppis;)
    Finfin helg til deg;)

    -malla-

    SvarSlett
  5. Kul lampe! Kan tenke meg den passer fint hos deg :) Jeg synes det er så mange som finner den ene lekre taklampa etter den andre, men jeg finner ikke en eneste én! I taket på bruktbutikkene henger det bare gammalt jall og på loppisene jeg har vært på ligger det bare igjen IKEA-skrap. Kanskje alt bare ser bedre ut når andre finner det, ellers får jeg stille meg i loppekøen 15 min før åpningstid og beinfly til lampene. Vi får se neste gang!

    Fin helg til deg! Linn

    SvarSlett
  6. Utrolig flott lampe - fantastisk farge!
    Perfekt til ditt hus :)
    God helg.
    Jane

    SvarSlett
  7. What a lucky find! Hope you find a good place for it :)

    SvarSlett
  8. Kaspara, kaspara! For noen skatter som har flyttet inn i den vakre heimen din om dagen! Liker både lampa og Hay-stolen utrolig godt. Den stolen står så langt opp på (den laaaange) ønskelista mi den! Nesten ufattelig at du kom over den lampa da! Så godt du både så potensialet og fikk overtalt far i huset. Bare vent, han kommer ikke til å angre på det kjøpet kan du hilse fra meg å si! Bittelitt misunnelig her nå kjenner jeg.... God lørdag til deg! Klem fra Beate - i farta.

    SvarSlett
  9. Der fant du virkelig en skatt. Jeg har en kobberlampe liggende fra jeg var nygift på tidlig 80-tall. Tror jammen jeg skal leite den fram og sjekke den ut. Du er inspirerende. God helg. D

    SvarSlett
  10. Oi! Dette var et fantastisk funn!!! Den var knall fin! Jeg har enda ikke blitt bitt av kobberbasillen, men er nok stygt redd for at den kommer snikende -ler- Synes du er så flink til å snike denne vakre fargen inn i interiøret! Håper helgen er fin! Her pusler jeg rundt og planlegger bordet jeg skal dekke imrg. Mamma har bursdag, så da blir det middag og kakespising her hos oss :)
    Klem Ida

    SvarSlett
  11. For en herlig lampe!!
    Her har jeg etterhvert mange lamper langs vegger og på hyller, men de blir ikke installerte?! Sjefen svikter en av sine arbeidsavtaler. Ja jeg vil si han står til karakteren stryk når det gjelder skifting av lamper og lys etter mitt ønsketempo...... Vel, nå er de ikke kjøpt i det tempoet altså, bare brettet.... ;)

    Ha en videre deilig helg :)

    SvarSlett
  12. KUPP! så flott og fin, og passer kjempe godt hos deg!
    God søndag!
    Klem

    SvarSlett
  13. Fin lampe asså...husker du sa du tenkte at det ville vært fint med en slik kobberlampe i lillestua...den som leter finner. Håper det har gått bra med bursdag og kakebakst, i dag har vi laget ostebrødet ditt...også kjøpte jeg KK JUL og da følte jeg nesten at det var julestemning...hihi...herre gemmini...det er vell litt for tidlig...ha en god kveld videre;))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nina
      Vel, lampen henger nå på prøve i lillestua, men det er slettes ikke sikkert den får varig oppholdstillatelen, he,he. Jeg liker å se den med lyset avslått men ikke på!?
      Da endrer kobberfargen seg og lyset er en smule for gult for min smak.
      Bursdagen gikk fint og i dag har vi bare slappet godt av.
      Ostebrødet ja... lenge siden jeg har bakt det og lenge siden min gamle mamma har bakt det også. Det er jo så godt!
      Jul.... åj, er nok ikke helt der enda nei. Helst ville jeg reist til syden i julen og dormet på en varm strand.... men slik blir det ikke.
      Ha en fin kveld, Nina!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  14. Lampen var kjempe tøff! Gleder meg til å se bilder av den, om den får henge oppe. ;)

    SvarSlett
  15. Lampen var knalltøffe,utrulig kva ein kan finne:))et kupp:))
    Fin ny veke til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  16. Sikke en fin lampe! Og jeg elsker farverne, du har i 'lillestuen'. Har du mon stadig farvekoden til stolen? Det er PRÆCIS den farve, jeg skal bruge til en kommode.
    Tak!
    Kram fra Signe

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Signe
      Tusen takk for koselig hilsen! Fargen på stolen har jeg selv blandet ut fra flere malingsspann, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med koden. Glad dag til deg!
      Klem fra Kaspara

      Slett