tirsdag 3. september 2013

Wherever I lie my hat





























"Wherever I lie my hat, that`s my home " er en kjent låt. Akkurat den melodien raste gjennom hodet mitt, da jeg hadde lagt inn dagens bilder her på bloggen.
På "Hang it all-Knaggen" henger min sjømannspappas gamle hatt. Synes jeg ser han for meg i den hatten. Han var en humoristisk mann med glimt i øyet og tusen historier å by på. Så var han en stor livsnyter som valgte å se det vakre rundt seg og snu ryggen til det mindre pene, for eksempel husets skrikende rop om maling eller taket som gjerne skulle ha fått ny taksten. Han lyttet til fuglene, så på blomstene, nøt solstrålene som varmet huden og kanskje et glass fyldig rødvin. Samfunnsengasjert var han, og måtte ha med seg nyhetssendinger og mange aviser daglig. Så åpen i sinn var han at han til tider abonnerte både på Aftenposten og Klassekampen. Han synes det var interessant å se ulike vinklinger på ting. Herlig synes jeg!

Den andre hatten på knaggen tilhørte bestefaren til far i huset. Han het Ingvald, var fra Drammen og var togkonduktør. Det er med andre ord arbeidsluen hans brukt på jernbanestasjonen i Drammen by. Jeg rakk aldri å hilse på han. Han døde en måned etter jeg ble sammen med far i huset.
Kona hans rakk jeg imidlertid å hilse på og til og med være på hyttetur med på Vegglifjell. Jeg holdt nesten på å gi henne hjerteattack stakkars søte, gamle dame, da jeg fikk yatzy på en av hyggekveldene på hytta. Jeg jublet uventet opp og bestemoren tok seg til hjertet i panikk og forskrekkelse.

Jeg liker å omgi meg med gamle ting som har en historie.
Kassen du ser på bildet er fra gamle Sandefjord margarinfabrikk og i hallen ser du en flosshattkoffert på gulvet  som kommer fra svigermors barndomshjem.
60-skiltet har jeg ikke rappet en sen kveld. Jeg fant det faktisk på loppemarked i Danmark. Det lå anonymt under et bord og kostet en skarve tier. Jeg var rent beruset av glede da jeg la det i bilen. Jeg er helgæren etter skilt, rett og slett!

GOD SENKVELD TIL DEG!



9 kommentarer:

  1. Liker at du omgir deg med så mange ting med ei historie bak, så mange fine minner! Pappaen din høres ut som ein veldig likandes person. Herleg lyst hos deg, her står også lyse golv på ønskelista men ting tek tid. Håper å få malt kjøkkengolvet i haust:-)Og så digger eg skiltet!
    Stor klem frå Mari

    SvarSlett
  2. Hei:) Fantastisk flott blogg du har, herlig herlig:)

    Annelise

    SvarSlett
  3. Jeg elsker også Hang It All knagen - den skal helt bestemt også bo i mit næste hjem. Dejlig historie om hattene i dit liv. :D

    SvarSlett
  4. Det er kjekt med ting som har en historie - affeksjonsverdien er umulig å måle! Det gir personlighet og varme til et hjem :) Den knaggen har forøvrig stått på ønskelista lenge... Ha en flott onsdag!

    SvarSlett
  5. Jeg elsker bildene dine, sammensetningen, fargene og atmosfæren. Får lyst til å flytte inn :) Ha en fantastisk dag, og takk for inspirasjonen :-)

    SvarSlett
  6. Den knaggen er jo som laget for Kasparahjemmet! :)
    Og pappaen din høres ut som er fin fyr!

    Onsdagsklem,
    Signe

    SvarSlett
  7. Åh, så kjekt å lese litt historie om familiemedlemmene deres :) Morsomt at du har tatt vare på hattene og har de fremme :) Dekorative er de jo også. Herlig med billige skatter på loppis! :D Skjønner at det er lov til å springe fort opp trappen hos dere? ;)

    Stor klem fra Lite hi

    SvarSlett
  8. Ahh.. Du og du -ler-
    Sitter å "spiser" bildene dine.
    ...så mangel lekre nett du har også da!

    Ønsker deg en fin første høstuke!
    ...selv om det er shortsvær fortsatt, iallefall her i Skien :)

    Klem Ida Susanne
    /sukkertøy for øyet

    SvarSlett
  9. Hihi, nå skulle jeg egentlig inn å kommentere på et innlegg om About a chair som dukket opp i RSS-leseren min.. men så er det borte? Jeg synes ikke det var på kanten, det var bare veldig morsomt! ;)

    SvarSlett