torsdag 15. august 2013

Stoffjakt og Dilla på håndlaget-bladet





























Symaskinen har hatt en lang god hvilepause nå. Den har faktisk ikke laget lyd fra seg i hele sommer. Selv om jeg ikke lengre får galopperende hjertebank av retro-dynetrekk, jakter jeg fremdeles på stoff på loppemarkeder og bruktbutikker. Nye stoff gir alltid inspirasjon.
Hva er det jeg har i kikkerten nå da, nå som jeg kan finne på å gå forbi retrosengetøy..???
Fargede linduker, linstoff  er ofte interessant, duker i lekre farger også dette favorittstoffet mitt øverst til venstre som jeg fant i Danmark i sommer. Det er så fint i kombinasjon med mye annet.
Det er ikke slik at jeg aldri kommer til å sy noe av retrostoffene mine mer. Særlig ting som julestrømper, barneputer og kanskje et frodig forkle eller skjørt synes jeg fremdeles er artig i glade 70-tallsstoffer. Til stuene mine og ute i hagemøblene kjenner jeg imidlertid  at jeg gjerne tenker nytt.




























Har du forresten fått med deg at et nytt fint inspirasjonsblad fra Epla  er i salg nå?  Se etter "Dilla på håndlaget" dersom du er glad i å lage ting med hendene!
Jeg var så heldig å få bidra med noen av mine enkle små lageting. Nå gleder meg til å bla videre i det og kanskje få nye ideer og inspirasjon.

Sola har gjestet Sandefjord i dag. Deilig!
I kjelleren jobber far i huset med den mest utakknemlige, grisete jobb. Han har startet å tømme kjellerstuetaket for leire, og vi har fått beskjed om at kjelleren er ufarbar sone nå.

FIN TORSDAG TIL DEG!

9 kommentarer:

  1. Ih, hvor er det godt nok også fint det stof du fandt i Danmark!

    SvarSlett
  2. Næmen, Kaspara! Så utrolig gøy med inspirasjonsbladet fra Epla. Jeg har handlet mengder av ting på Epla opp igjennom, men nå er det en stund siden jeg har vært der inne, - så at de hadde startet tidsskrift var ukjent for meg. Gjett om jeg må prøve å få fatt i denne utgaven da! Ser forresten utrolig artig ut med strikket gulvteppe, selv om jeg aner at det hadde blitt et alt for enormt prosjekt for en bedrøvelig amatørstrikker, som meg. Kjente forresten at jeg kom aldri så lite i julestemning av dette innlegget ditt :-) Ble minnet på julestrømpa, som du sydde til meg ad hoc, og blir så glad når jeg tenker på nettopp det. Gleder meg til å ta den frem igjen, og elsker fremdeles at den er i retrostoffer (det er noe med lekenheten, humoren og livet i stoffet, eller hva?). Skjønner samtidig hva du mener tror jeg, med tanke på at ikke nødvendigvis alt trenger å være av retrostoff lenger, hehe. Synes stoffet du har fått tak i fra Danmark i sommer, er virkelig virkelig flott. Kan jo gjøre seg godt sammen med mange slags andre stoff, ville jeg tro? Spent på å se hva du tryller frem. Men OBS - akta på´, som Pippi sier, - skulle det bli FOR lekkert er sjansen stor for at du får flere private bestillinger, hehe. God torsdag til deg! Klem fra Beate

    SvarSlett
  3. Det bladet ser kjempebra ut men eg er ikkje sånn som liker eller er flink å skape ting med hendene dessverre men et fint blad kan eg gjerne sjå i;)
    Fine kveld til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  4. Så gøy at du er i bladet, da er det bare rett til Narvesen i morgen på kjøpe "Dilla på håndlaget". Gleder meg til å se hva du tryller frem av de fine stoffene. Det ser jo veldig fint ut det som er i korallfarget også;) Jeg lurte bare på en annen ting også...har du flere skoleplansjer i sort/hvitt med dyreprint som evt er til salgs...noe ala det du viser på bildet her? Ha en god helg som kommer Kaspara, klem fra Nina.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nina
      Ja, vi får se om jeg får satt meg til symaskinen etter hvert, det blir ikke med en gang. Har så mye på programmet framover.
      Nå er siste skoleplansje her hjemme solgt og de som er igjen skal få varig oppholdstillatelse i Kasparahuset. Nå skal jeg pleie en dødssliten mann som har revet tak og fått haugevis av leire i hår og hud.
      Ha gode dager, Nina!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  5. linstoff <3

    fin torsdag til deg og :)

    SvarSlett
  6. Hei! "Sekretæren" min kjøpte bladet for noen dager siden, men har ennå ikke fått tid til å lese i det. La ikke merke til at du var i det, men så det nå. Så gøy! Hils mennene! Hilsen Monkis & co

    SvarSlett
  7. Men JEG har kjøpt retrostoff og fått hjertebank! Nå skal jeg sy Kaspara-inspirerte skjørt :-) Men jeg lurer på en ting - sydde du fôr i skjørtene? For mye av retrostoffet er jo ganske tynt...
    Annette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Annette
      Takk for hilsen. Nei, jeg har ikke sydd för i skjørtene mine. Nå syr jeg aller mest skjørt av duker som ofte er litt kraftigere i stoffet. Da har skjørtene en tendens til å falle bedre. Det hender tynne bomullsstoff "limer" seg til bena.
      Lykke til uansett hvordan du velger å sy skjørtet! Det blir sikkert frodig og fint.
      Klem fra Kaspara

      Slett