onsdag 13. mars 2013

Geometriske former og gavekortvarene i hus





















































































Jeg skal være ærlig på at  matematikk aldri var mitt favorittfag i skolen. Mens far i huset elsker tall og ser tall-magi i et tørt telefonnummer, elsker jeg ord. Jeg HUSKER ord, far i huset HUSKER tall (vel, han husker ord også, den smarte ringreven..)
I vurderingsboken min på barneskolen sto det; "Kaspara" klarer seg fint både i matematikk og norsk, men jeg tror hun har lettest for norsk. Skriften kan bli mye penere."
Kjekt for avkommet  å kunne vifte med vurderingsboka jeg har bevart og minne om moderns til dels  slurvete håndskrift! Vel, minstemann har den mest sirlige skjønnskrift, så det store behovet  for å påpeke mine svakheter og mangler på det feltet er kanskje ikke så påtrengende.
Nå lurer du vel om jeg er i en eller annen slags barndoms-trance av noe slag i dag. Hva har mine ferdigheter i norsk og matte på barneskolen med interiørbilder å gjøre?
Vel, dette var en kryptisk måte å tilnærme seg geometriske former på! For det var sannelig en ting jeg likte i matematikk-timene og det var geometri!  Det var vel det nærmeste man kom formingsfaget;  sirkler, trekanter, bruke passer og gradeskive,, kanskje lage et menneske bestående utelukkende av geometriske former. Å,lykke!
På interiørfronten i dag bugner det av geometriske former og jeg kjenner jeg LIKER det.
Jeg synes koppene i sorthvitt fra Ferm Living med trekanter ( som har spiss vinkel, ikke stump vinkel, noe sitter..) er fine! Jeg liker det myke gode oppvaskhåndklet fra Ferm Living som skal omgjøres til pute. Jeg elsker det korallfargede fatet fra Hay som kom i posten her om dagen (gavekort jeg hadde i nettbutikken Hviit.no)
Litt forskrekket ble jeg et øyeblikk over at fatet ikke skulle brukes til mat og ikke tålte vann. Det hadde jeg ikke fått med meg, men begeistringen over formen og fargen har skjøvet bort forundringen og forskrekkelsen. Jeg så fatet for meg i utestua en sommerdag med syrlige sitronkjeks på hvitt bord, men i stedet får det bli vakre stilleben på det.

I dag la jeg ut noen nye ting på "Kaspara rydder og selger". (link på høyrekanten av bloggen)
Like etter tingene ble lagt ut  hadde en søt og oppmerksom mamma i yngstemanns klasse sendt meg lang bestillingsliste, så noen av salgsvarene er alt ute av hus. Kanskje dukker det opp enda noen flere ting i morgen.

HA EN FIN ONSDAGSKVELD!





9 kommentarer:

  1. Åh blir glad av disse bildene dine! Og jeg elsker geometriske former. Og jeg liker matte godt også da. Husker tall bedre enn ord...nåja ikke fødselsdager, men sånne andre tall :)

    SvarSlett
  2. Liker så godt stillebena dine og tøft med geometriske former!
    Då du nevnte vurderingsbok kom eg på at vi fann min pappas vurderingsbok på loftet då vi var små. Den "vurderinga" eg husker best var Song: ikkje ein lyd. Vi barna syntes det var veldig morsomt. Det eg husker best frå mi eiga vurderingsbok var kommentaren om svømming: "Sym ikkje godt", medan venninna mi som var hakket flinkare fekk denne: Kan enno ikkje legge på svøm over Voldafjorden:-)
    Klem

    SvarSlett
  3. Her var det mange fine ting.
    Alltid så fine farger hos deg.
    Herlig! Ha en fin dag! klem hx

    SvarSlett
  4. Veldig fine bilder. Elsker den lille fuglen som henger på kroken.

    SvarSlett
  5. God dag fine du!

    Så fine ting du har fått deg! Kalenderen med 13 på er virkelig fin! Den kunne jeg tenkt meg. Høres forøvrig ut som vi har det temmelig likt i huset i Sandefjord og huset i Stryn- to tallelskende menn og to formelskende damer. Jeg skyr mattematikk som pesten, nesten så jeg tror jeg har en form for talldysleksi (noe Rasmus bestemt mener jeg ikke har, bare en enormt lav selvtillit på området)

    Så rart at fatet ikke tåler mat eller vann. Da mister det jo mye av sin funksjon. Men jeg trøster meg med at du kommer til å vise frem fantastiske ting på det brettet uansett!

    Nå skal jeg ta meg en kaffekopp til og kanskje få ut et innlegg. Har vært en ukelang tørke hos meg;-) Mulig det kom en miniværdepresjon da det falt en halvmeter snø her om dagen!

    Klemmer til deg med ønske om en fin dag!

    SvarSlett
  6. Hei Kaspara! Du bruker så herlige farger! Liker spesielt den du har brukt på bordet her. Jeg så reportasjen om spiseplassen din i Bolig Pluss nå i mars, et kjempeartig bord med glade fargesammensetninger og morsomt satt opp:) Med en nydelig korallfarget stol på fremsiden! Må si jeg savnet fargekode der, altså. Hadde blitt hoppende glad om jeg fikk den! Har vanvittig lyst til å male tallerkenhylla mi i den fargen. Eller kanskje stolene. Eller skjenken. ;) Ha en strålende helg:)

    SvarSlett
  7. Hei Camilla
    Tusen takk for koselig hilsen! Den korallfargede stolen har jeg mikset fargen til selv ut fra tre andre malingsbokser jeg fant i kjelleren, så dessverre sitter jeg ikke med koden på fargen.
    Fin helg til deg!
    Hilsen Kaspara

    SvarSlett
  8. Hei
    Så lekre bilder!! Elsker korallfargene dine!Bordet er jo bare såå lekkert :)

    Ha en fin helg!!

    Klemmer fra Nina
    drømmevillaen.no

    SvarSlett
  9. I love that prints! Great and very inspiring pictures!

    Love Lisanne
    lisannevandeklift.blogspot.com

    SvarSlett