søndag 24. mars 2013

Sarte påske-egg i en fei























































Her er en ide til sarte påske-egg gjort i en fei!
Hell vann i en bolle og legg krepp-papir opp i vannet samt litt løkskall. (jeg vet ikke riktig hvorfor løkskall men yngste sønnens klasse hadde gjort dette på skolen ,og da ble visst  løkskall brukt) I følge en av leserne blir kokt egg med løkskall gule, kanskje det er det som ble gjort på skolen, når de skulle ha gule egg....Minstemann hadde ikke deltatt i denne eggfargings-aktiviteten, men snappet opp noe.

Før egg legges i vann med krepp-papir( muligens er løkskall unødvendig) må du  få blåst ut innholdet i eggene du skal bruke. Så legges eggene i vannskålen. Surr gjerne krepp-papiret godt rundt dem. La de ligge en god stund. Når du så tar dem opp, vil eggene være farget i sart fin farge. De er skjønne helt enkle eller man kan pynte med f.eks. washitape på dem.
SÅÅÅ lettvint, men veldig fint!
(Jeg prøvde forresten med isopor-egg også men det funket ikke.)

FIN PALMESØNDAG TIL DEG!

13 kommentarer:

  1. Takk for gode tips.
    Jeg har tidligere brukt rødløk kokt i vann for å få rødfarge..
    Ønsker deg en fin dag.
    Klem.

    SvarSlett
  2. takk for tipset
    et annet er å koke egga i tevann - for eks. nypete og vanlig svart te. får fine akvarellaktige farger.

    god påske til deg
    beste hilsener fra
    Åpent^hus

    SvarSlett
  3. Hej Kaspara!
    Vilken smart idé! Väldigt läckert!
    En riktigt fin påskvecka önskar jag dig!

    Kram Petra

    SvarSlett
  4. Nydelige farger, takk for tipset! Koker du egg sammen med løkskall blir egget gult...kanskje det gutten har gjort på skolen? God påske til deg:)

    SvarSlett
  5. Søte Kaspara! Påsekeeggene ble så fine! Selv har jeg ikke lyst å pussle med egg i år, det ble bare noen påskegreiner med morsomme påskeegg (ved) jeg kjøpte på forskjellige loppemarkeder i de siste årene. HEr er det fruktelig kaldt ute for tida. Synes, det vil aldri bli vår. Vi hadde tre herlige dager med sol for to uker siden, men det snødde igjen. Og igjen. Og...
    Guttene gleder seg å ha påskeferier, mens jeg og G. må jobbe til torsdag. Håper dere får en riktig fin og koselig påsketid!
    Storklem fra PillePalle

    SvarSlett
  6. Oi, genialt! Også rett inn i Kaspara-interiør-fargene da! Nesten for godt til å være sant at det kan være så lett! God påske til deg! Her males og pusses det opp barnerom i helgen. Veldig koselig. Bilder kommer etterhvert! :-) God klem!

    SvarSlett
  7. Fine :) Jeg pleier også å farge egg med løkskrell, men har ikke brukt slik papir. Gøy med nye idéer :)

    SvarSlett
  8. Fine ble de:) har begynt å samle egg og snart blir det eggverksted her også:) God påske!

    SvarSlett
  9. Hei Kaspara! Så nydelige egg, vakkert! Jeg har ikke kommet så langt med å male egg. I år nøyer jeg meg med de evigvarende eggene jeg kjøpt på nr. 9 for ikke så lenge siden, to vakre lureegg i tre. Må dere ha fine påskedager. Jeg gleder meg til dager med fri og til utflukter i distriktet. Ellers ingen planer enn kanskje å male noen strøk her og der. Jeg hadde gledet meg til å sjaue i hagen, men der ligger snøen fremdeles, og det er ikke moro å klippe trærne i minusgrader. Men da får man kose seg inne og pusle rundt. God påske til deg og din. Klem fra M

    SvarSlett
  10. Takk for flott tips!! De ble jo kjempe lekre :) Håper du får en fin påske :) Vi skal tilbringe påsken i Halden med mormor med brukket bein.. Men koselig blir det nok allikevel :)

    Klemmer fra Nina
    drømmevillaen.no

    SvarSlett
  11. Vakre bilder igjen!
    God påske, Kaspara

    SvarSlett
  12. Hyyl! dette var smart og kjempefint!

    SvarSlett